onsdag 3 februari 2010

Mitt gäddfiske, del 2.

Jag ska börja med att säga att jag bara fiskar gädda under en kort period under höst och vinter och med all information i bagaget är det nu dags för fisket i det nya vattnet. Hur går jag tillväga då? Jo, det finns alltid ett område som verkar mera hett än andra, det kan vara att jag har sett större fisk jaga eller så kan det vara en feature, som jag har fått på hjärna.
Jag åker till vattnet tidigt på morgonen och kollar läget om hur spöna ska placeras och om det är nödvändigt, så tar jag bort gräs och lite grenar med en Sekatör som alltid finns med i utrustningen. Jag lägger oftas ut 2 bottenmeten och flötmetar runt omkring den valda plats, detta till en början. Under tiden kollar jag hela tiden efter fisk och funderar över mitt nästa drag.Flötmete ger oftast mest fisk och oftast alla möjliga storlekar, ett livebait söker av platsen åt mig under tiden och finns det gädda, så kommer hugget relativt snabbt. Vissa vatten hyser mycket Abborre och knappt några Mört och då får man prova sig fram, i ett sådant vatten bör en liten Abboore vara bäst med tanke på tillgången av dem. Men en liten större Mört kan väcka gäddans nyfikenhet och jag kan landa den första fisken. Jag kollar lite på landade fiskar kondition och välbefinnande och man ser ganska snabbt om dem har gått om föda eller inte.
Mitt bottenfiske är oftast floatledgering och ett var jag fiskar free line, flöten visar mig nappet snabbare än någon annan metod och frilinafisket är bara till för om gäddan är känslig eller pillig för dagen. Båda metoder fiskas till en början med deadbaits och jag har en Sill och en död sötvattensfisk. Längre fram provar jag flavours och oljor och nästa steg blir Makrill, halva fiskar och senare färgade betesfiskar om jag anser att det behövs.
Jag vet att en del påstår att Sill och Makrill inte fungerar i deras vatten, min erfarenhet säger mig något helt annat, jag började meta gädda för 42 år sedan och jag har än så länge inte påträffad ett vatten var gäddan inte tar Sill och Makrill. Det kan ta lite tid, men dem kommer att ta dessa beten.

Kan jag inte använda båt eller annat flytetyg, så kommer jag att använda driftflöten eller som här visad lite Balooning och får däregenom ut mina beten vart jag vill ha dem.
För detta fiske krävs det stumma linor som braids, du hittar allt om Balooning på annan plats på bloggen. Du når platser som inte går att kasta till och dessa platser är ofiskade och gäddorna i dessa området är inte det minsta tveksamma till vad du har att erbjuda dem.


Det händer att jag provar med spinnfiske, men inte för ofta, jag hatar detta evigt kastande och det ger oftast bara mindre gäddor. Jag är lat av mig och vill sitta och njuta av naturen och lugnet, inte stå och piska vattenytan till skum.
Har du bra beten, fiskar på rätt plats och gjord din läxa, så kommer ditt mete att ge mer och större fisk,. Så har det alltid varit och så kommer det att förbli!



Efter ett tags fiske kommer jag att påbörja en mäskning, men bara om jag anser att det är lönande, jag lägger inte ner jobb på en massa mindre gäddor. Fisket sker sedan med en Kebab - rigg som du ser här och den placeras direkt mitt i det mäskade området. Jag mäskar varannan dag under 1 - 2 veckor och inget dagen innan jag ska fiska.
Doften av död fisk attrahera fram gäddan och dem tar mer än gärna ett gratis mål mat som dem inte behöva jaga ifatt och spilla energi på. Du hittar allt om Kebab - riggen på annan plats i bloggen, det är en suverän metod som ger mycket napp och din chans för den stora är stor med denna rigg. Nästa gång tittar vi lite på flavours och oljor, samt fiske med deadbaits, ett område var du kan experimentera hur mycket du vill och det ger oftast stor fisk. Vi ska även titta lite på vad du kan göra om det inte händer något kring dina beten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.