fredag 19 februari 2010

Men loves a big Pussy! Del 3.

Man behöver en bra och stark knut för att skarva sina riggar till huvudlinan och den bästa knuten för detta ändamål, är enligt min mening är Mahinknuten. Jag använder inte lekanden som skarvpunkt, då jag har märkt att Malen kan släppa betet vid beröringen! Jag vet att det låter komplett idiotiskt, men så är det ibland.
Ditt tackel skall vara helt slät och friktionsfritt vid fiske i stillastående vatten. Du behöver även en lätt indikator som är så friktionsfri som bara är möjligt och då man fiskar med frilina måste man har någon tyngd som får ut ditt bete på lite avstånd. Allt detta kommer här i dagens inlägg!Lägg riggmaterialet två varv runt pekfingret och för genom linänden och dra sakta åt, nu formas en liten åtta och din huvudlina ska genom dessa två små öglor och sen drar du åt. Jag har visad det här på bilden och riggmaterialet är den svarta linan och huvudlinan är den oranga.
Efter detta linar du ner 10 - 12 varv och därefter 5 - 6 varv tillbaka och stramar knuten sakta medans du ser till att varven lägger sig snyggt och prydligt mot varann. Knuten bliver spetsig och konformad, trimma den kort och limma den med snabblimm.

För att få lite kastvikt förutom Bläckfiskens vikt, använder jag en vanlig PVA - strumpa som jag fyllar med lite småstenar och knuter. Det ger bra kastvikt och man kommer en bra bit beroende på bagens storlek.
Väl i vattnet lösas PVA - bagen upp och ditt bete ligger på bottnen och är friktionsfritt när Bredflabben kommer! Fiskar du med stora pellets kan du jo slänga i lite i bagen, dem lockar fram fiskenfrånlångt håll med sinna Halibutdofter eller vad du nu använder.


Här ser du mina indikatorer, dem är gjorda av plasthylsor och är vitmålade för att jag ska kunna se dem lite under sommarnatten. Dessa plasthylsor glider väldigt lätt på Gardners gamla Monkey climber pinnar som jag har sågad till en kortare längd.
Hylsorna har fått en liten skåre som håller linan och det fungera kanonbra, än så länge har ingen släppt mina beten och det är väl ett tecken på att man har gjord rätt. Jag har dem i två storlekar och vikter, vissa nätter blåser det lite och det finns alltid lite ström även i våra sjöar.



Så här ska du använda dem! Placera pinnen i 45 grader vinkel i marken under din rulle. Kasta ut ditt bete och strama upp din lina mot betet. Blåser det kan du sänka ner dina spötoppar under vattenytan, det hjälper mycket om det är blåsigt. Öppna byglen på rullen och sätt den vita plasthylsan på pinnen och din lina ska ligga i den lilla skåren. Hylsan skall sitta så högt upp på pinne som möjligt för bästa indikation.
Går Malen mot dig med betet sjunkar hylsan och larmet piper, det vanligsta nappet är ett pip och hylsan ramlar av pinnen och sedan går Malen med betet tills du krokar den. Oftast går lina ut en rask takt och det är bara att veva ifatt och sätta kroken. Du ser mitt set - up på bilden och det är så jag fiskar med frilina.




Dem flesta Malar kan landas med detta grepp i underkäken, dem små tänderna ger ett bra grepp. En del använder arbetshanskar till större fiskar, men än så länge har jag håvat mina och som håv bör du ha en som är 50 tum eller mera, det finns håvar att köpa upp till 72 tum, vilket är 180 cm långa armar och dem räcker ett tag.
Större Malar över 2 meter bör man nog ta i hakan med båda näverna. Använd även detta grepp när du ska ta ut din krok och använd en Peang eller en tång för lossning av krokarna. Glöm inte att skaffa en stor matta till detta fiske och stor säck eller en Piketube om du behöver vila fisken ett tag.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.