lördag 20 februari 2010

Men loves a big Pussy! Del 4.

Jag avslutar för denna gång med del 4, var vi tittar lite på pellets, doftmedel, en enkelt indikator, Kräftan som bete mm. Jag återkommer senare i sommar med lite kring flötmete och fiske mot en böj och det kan bli nog så intressant, det finns flera sätt att fånga Malen på och det ska vi traska genom senare.
Jag har märkt att under perioder med fullmåne och regn är det betydligt svårare att få Malen till att hugga. Fullmånen gör väl sitt till att störa dem och jag har hört talas om att regnet stör deras sinnen genom ljudet när regnet träffar vattenytan. Om detta stämmer vet jag inte, bäst fiske har jag haft under varma sommarnätter var det är kvarvt och fuktigt.En vit pingpong boll på en bit lina är allt du behöver, linclipset gör du av en hårnål som du limmar fast med 2 - komponentslimm. Montera den under rullen och fiska med öppen bygel, du kan göra en hållare på bollen för starlights/Betalights, så syns den än bättre. Vid ett run dras linan ut och bollen fallar och den sjunkar om Malen går med betet mot dig, enkelt och effektivt!
Halibut och Salmom and Shrimp Pellets och ett gäng färdiga riggar med 1/0 Kevin Maddocks Catfish Hooks, nu fattas bara mörkret och den långa med den stora munn. Min första Mal döpte jag till Kim Larsen, någon som vet varför?

För snabbare respons från Malen brukar jag blanda till lite vanligt ströbröd med spadet från fisk och bläckfisk, jag piffar upp det ytterligare med en skvätt av dessa stinkare från Antbaits och jag lovar att dem hittar mina beten och det går ganska så fort. Malen är revirhävdande och en väldig lokal och stationär fisk som har sina stråk den simmar och letar föda. Det gäller att hitta dessa stråk eller komma i närheten av dem och mäskar man i stråkets närhet med det nämnda, så kommer du att få napp, utan tvekan!
En liten varning bara, jag vet inte hur det är i strömmande vatten var flera fiskar rör sig på en sträcka, men i stillastående vatten har Malen definitivt huggperioder. Bäst fiske har jag mellan 22.00 - 02.30 varefter det avtar dramatiskt, dem har dagar var dem inte äter, så ge inte upp i första taget.
Att fisken är stationär har sina fördelar, du vet vart dem jagar och du vet samtidigt att det troligen bara är den fisk som finns just här och du kan leta vidare i din jakt på Mr. Morrhår.


Jag har haft lite roligt tidsfördriv genom att med ett spö kasta ut en kräfta och låta den krypa runt lite på olika platser och vilka hugg det blir! Första gången höll jag på att tappa spöet och det var ändå bara en liten fisk på 9 kilo! Montera ett gummiband och fixera en krok i storleken 3/0 - 5/0 på ryggen av Kräftan och kasta ut, låt Kräftan sjunka till bottnen och låt den krypa runt lite.
Dra lite i Kräftan ibland och var med, Malen bara suger in Kräftan och du märker en kraftig dragning i spöet , kroka direkt annars är risken väldigt stor att Malen sväljer rubbet och du får ett elände att få ut din krok. Jag har landad två på denna metod och det är stenhårda hugg som man inte kan ta miste på. Håll i prylarna och drilla fisken hårt.



En del har påpekat genom mejl att man inte såg dem små tandraderna på Malen i förra inlägget och det ska vi självklart rätta till. Så här ser ni hur dessa tandrader ser ut och dem ger ett väldigt bra grepp vid landningen, men dem kan också fimpa din lina i samband med en tung och hård fight. Prova alla möjliga beten, jag kör med 3 - 4 spön och har olika beten för att se vad som går bäst för stunden.
Oftast är det Bläckfiskbitarna som tas, men pellets, stora 40 - 60 mm fishmealboilies, hela eller halva fiskar, mindre hela Ålar eller blodiga Ålbitar, Stora feta Daggmaskar typ 10 - 15 stycken på en hair - rigg, Blodiglar i samma mängd kan vara svåra att få tag på, men det är ett av dem bästa beten. Man har hört talas om döda Katter, fåglar, höns och andra fjäderfän. Denna fisk äter det mesta den hittar, jag återkommer med flötmete och böjfisket senare och det är ett otroligt spännande fisk och nappet tar du inte miste på!




3 kommentarer:

  1. När kommer avsnittet med flöte och bojfiske??

    väntar ivrigt...

    SvaraRadera
  2. Tack vare dina inlägg har jag nu fått alla markägare från högsby till Em att gå med på att tillsätta flera tillsynsmän på hela sträckan med tillgång till motorbåt så vi kan sätta dit tjuvfiskare som dig! Med tanke på dina utförliga beskrivningar på hur man fiskar efter VÅRAN FRIDLYSTA mal så har du varit på våra marker många gånger och och fiskat! Om du bara kunde hålla dig till dina vatten i Nybro så hade vi aldrig behövt göra så här!! Så jag råder dig och alla andra som läser detta att inte komma hit och försöka med några dumheter, för jag kommer personligen vara ute flera dagar i veckan och köra hela den populära sträckan och jag kommer att förstöra eran utrustning på plats! Och försök inte ens med att skylla på att det va en bifogat, vi ser allihopa att det inte är traditionellt mete efter "vanlig" fisk.
    Tack för mig och håll er härifrån!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jesus Christ! Vad hände i ditt huvud Simon. Jag har aldrig tjuvfiskat Mal i Emån och det du påstår får du faktiskt bevisa, vilket du måste då jag står som oskyldig tills motsatsen är bevisat.
      Allt jag har visat är hur jag går tillväga och fungerar det där jag fiskar efter en art, så fungerar det även i andra vatten. Kom inte hit med dumheter och du ska förstöra utrustning, vem tror du du är egentligen, du har ingen laglig rätt att förstöra någon utrustning, lika lite som jag inte får förstöra dig... och det skulle med all garanti hände om du bara satte fingerna på fel ställe! Hoppas vi är överens, jag fiskar inte Mal i Emån, bara enstaka pass efter Färna och det med giltigt fiskekort.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.