torsdag 28 februari 2013

Fornlämningar!

Jag ska inte överösa er med gammalt bråte, men här kommer några stycken till och när dessa bilder togs, är en fråga jag inte kan besvara, men troligen i slutet av 80 - talet eller början av 90 - talet.

Jag har över 30 foto album fulla med gamla bilder och dem flesta av dessa bilder väcker fina minnen och jag ska ta med dem på mina bloggar, men det ska bli mera spridd i framtiden, eller gillar ni dem? I så fall hör av er, så man vet.
Havsöring från Hagbyån, en blåsig vårdag, var man behövde två mössor, jag tror att den vägde 3,7 kilo och den togs på en blå Toby nedanför en liten forsnacke.
Här en fin blank kustöring på 5575 gram och den sög i sig en Twin Tail jigg med orange huvud och gul kropp. Den jiggen var egentligen ämnad för Abborre, men jag gnällde aldrig, det gjorde min lilla rulle!
Havsöring, igen från Hagbyån, men denna gick över min mäskplats, som var tänkt för Hagbyåns Braxar, ett eller två kast med ett Abu Glimmy i silver, så small det och middagen var räddat för den dagen och jag kunde sen fridfullt drar mina Braxar. Vikten var 3550 gram.
Min största gädda från Linnéasjön. Den togs på en hel Makrill, som lades ut i mörkret på isen och sedan drogs betet mot is kanten och sjönk till bottnen.

Det hann aldrig ljusna, innan denna dam, hittade mitt bete och en 10 kilos fisk en frysen dag, ja, den värmer gott.

Hela sjön frös igen under eftermiddagen och kvällen, det gjorde inget, jag hade gjord mitt och sög på den karamellen länge.
Här den berömda "Nanna" från Svarte göl, det är första gången jag fångade henne och det skulle bli 11 gånger till, innan en annan "fiskare" fick henne och avlivade henne.

Under alla 12 gånger jag fångade Nanna, så var det aldrig på samma bete två gånger efter varann, hon var smart, men inte smart nog för mig och hon fick vara med i min bok: Så fånger du Storgäddan.
Åh herre gud! Detta måste var våren - 88. Mikael Blomkvist och jag vandrade en heldag längs kusten, lite norr om Ljungsnäs och bokstavligen slaktade upp ena gäddan efter den andra på våra blåa Atomdrag.

Det var enorma mängder gädda vi fångade då, nu för tiden, är det en annan visa tyvärr, på baksidan av bilden står det vikt 6,5 kilo, så var det nog.
Min första stora Abborre från ....sjön. Nja, jag håller det lite som en liten hemlis, mest på grund av jag lovade det en gång i tiden. 12 - 13 hekto eller?

Kommer inte ihåg vikten på denna, men kul med den första och det har blivit en del sedan dess upp till 1680 gram och så dessa som man har tappat .... de kanske kommer, nästa gång jag är där?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.