söndag 10 februari 2013

Vi jobbade 7 - 16 på isen i dag!

Det är en djävlar tur att Pär och jag inte är yrkesfiskare, vi hade varit döda av svält sen länge! Jag kan inte begripa, att det kan vara så trögt så länge och överallt, vart fan vi än befinner oss i vår gemensamma hobby.

Verken Pär eller jag ger upp så enkelt och vi har inte dem tankarna på långa vägar, men ibland har jag haft tankar på vintergolf, kanske lyfta lite skrot, träna lite boxning för motionens skuld och kanske slappa till någon ungdom i lokalen, men sen blir man bara än mer envis och sen fortsätter vi och nöter på som vanligt.

Det är tufft arbete att jaga stora Abborrar med både pimpelspö och ett gäng ismetespö, så som vi gjorde i dag och tyvärr lyckades vi inte denna gången heller, dock kom det upp en firre, som med tiden kan bli en fin Abborre, men den satt hårt, ska ni veta.
Vi var framme vid 7 - tiden efter en ganska intressant morgon, var Pärs bil var fryst i samtliga dörrar och det var en sak att få in alla grejerna, men sen var det min tur att krypa över en del stolar och grejer, för att sedan hamna i passagerarsätet.

Pär var imponerad över min smidighet - Vad vig du är sa han och jag tänkte igen på boxningsträningen - jag svarade honom att man är inte 50 längre och sen kom vi iväg.
Spöna med dem små fina Mörtarna placerades ut på ett hett område och nästan direkt, drog Pär en fin slipsesnipa och sen började vi pimpla och stänga hålen efter oss.

Inget annat än några småttingar till mig och sen fick jag en snipa på pimpelspöet och jag flyttade ut en bra bit och provade på ett flak, var vi brukar få enstaka större Abborrar.
Abborren tar väldigt snabbt och formligen rusar iväg med mörten, så det gäller att vara i närheten och inte sprida ut spöna för mycket.

Tyvärr så gav vårt första drag denna dag, ingen utdelning och vi spekulerade över lite kaffe och mat för en flytt till en annan het plats, men jag hade jo ....
.... borrat 4 hål på raken och ville fiska av dem först ,innan vi flyttade alla grejerna. Inget i första hål, same shit i nästa och nästa, men i fjärde och sista hålet, klev denna Abborre på.

Absolut den minsta Abborren jag har fångat av de större fiskarna, vi vägde den inte utan den fick sin frihet efter bilden och en liten gnista tändes och jag härjade vidare i området i minst en timme, men utan någon kontakt med fisk.
Så nu var det dags för flytten och dragåsnan Pelle drog det stora lasset med grejer, jag gick fint där bak med borr, skryllan och beteshinken, för att kolla att inget lämnade Pärs Pulka under färden.

Man blir lite mer inspirerad, när man byter plats på isen, man får en nytändning och förhoppningarna stiger åtminstone lite eller hur? Man måste leta upp fisken, den kommer inte till dig!
Vi fick ut spöna och jag sade till Pär, att nu ska du få se att det kommer ett hugg inom 10 minuter, bara för att vi inte började här på morgonen.

Det tog inte ens 5 minuter, innan mitt ena larm skrek och jag sprang ditt, en Abborre hade tagit Mörten och rusat ut med 4 meter lina och släppt betet, precis som vanligt.

Där stod jag med lång näsa än en gång och en totalt fjällat Mört på enkelkroken. Men, men, de fanns här och nu var man lite mer laddad för eftermiddagens fiske.

Det hände inte mer på våra ismetespö, under tre timmat, allt vi fick ihop var 10 små tusenbrödrar och lite senare skulle jag få min andra pimpelgädda för dagen.
Jag vet att en del av er har frågat om hur styvt mitt pimpelspö för stor Abborre är, det är styvt! Styvt nog för att hålla en 8 hektos gädda i luften och det viker sig inte mycket när en stor Abborre dras upp på direkten.

Klockan 16 lade vi ner dagens arbete och drog pulkan mot bilen och jag lovar att efter denna skrivelse, lite god mat och en varm dusch, så kommer jag att träffa John Blund ganska fort. Som kuriosa kan jag nämna att jag fick mer gädda på pimpelfiske, än Pär som metade med 6 spön. Vi återkommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.