tisdag 26 februari 2013

Gamla och suddiga.

Igår var det utbildningsdag och jag träffade Peter Svensson igen, det hela gick lite trögt i början med arbetsmiljöspelet, men sen kom vi starkt på slutet och nästa måndag är det hela klart.

Till Peters stora glädje, så fanns det inga gröna ärtor på tallriken, något han inte gillar. Jag satt under en stund och funderade över hur och när, jag träffade Peter första gången och det var någon gång i början av 90 - talet, var man ville att jag kom upp till skärgården för att fiska gädda med dem.
Jag minns Peter i hans röd/vita flytoverall, en snäll människa, ett flöte eller en form av en levande Hi - Lo wobblare, som stod där i båten och nötte efter gädda, jag vet att Peter tog dessa två bilder.
Jag kommer även ihåg att största gäddan under dessa två dagar, blev en fin fisk på nästan 9 kilo till Peters kompis Leif.

Vi hade roligt och tiden drog iväg och vi skildes åt för många år sedan, nu jobbar Peter på min arbetsplats och vi ses ganska ofta och kacklar lite fiske, om tid finns.
En gammal bild från Linnéasjön, en driftad Sill gav mig denna gädda och 3 år senare fångade jag den med vikten 10,025 kilo och den gången, var det på en hel Makrill i mörke.
Här en gädda från Hinseryd göl, en större damm i Alsterån vid Sandslätt. Frugan skulle åka till sin mormor och jag slängde in en håv, ett par Sillar och flötmetspöet.

Väl framme provade jag lite här och där, men inget hände. Jag provade vid ett av dem tre in flöden och driftade Sillen med strömmen och fastnade i bottnen, trodde jag.

Sillen hade släpats i bottnen, det visste jag, men jag såg lite bitmärken och ställde in flötet, så betet gick fritt och i andra driften dök flötet och denna pjäs kunde landas. 118 cm och en vikt lite över 11 kilo.

Jag har sen provat många gånger och kommit upp till 9 kilo och missat en del större, men inte lyckats med dem som finns där, kanske något för våren som kommer?
Udden i Linnéasjön. Jag fiskade med två karpspö på Udden och hade ett spö med Sill ute på badplatsen. Först kom en karp i form av Humpy, en gammal sned spegelkarp och bara tio minuter senare denna gädda så man kan faktiskt slå två flugor i samma smäll.
Ibland är de lite mer än hungriga och det är gäddan i ett nötskal. De kan vara grymt svåra ibland och ibland tar de allt, man slänger efter dem och det är nog det som gör fisket så roligt.

Jag hittade lite gamla bilder från min tid som tävlingspimplare och en del bilder på Abborre, så det kanske vi tittar på under morgondagen. See ya!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.