fredag 1 februari 2013

Tillbaka till 1971.

Jag fick ett mejl och en riktigt gammal fiskebild från min vän Liljequist. Vi är tillbaka i tiden, närmre bestämt 1971, det var Hi-Lo wobblare som gällde över Sikahålan i Småländska Rottnen.

Men räckte det? Nej! Gäddan vägde 10 kilo, V- jeans och röd keps och morfar Albin hade tofflar, sommarhatt och stålspö. Jag låter bilden och mejlet tala sitt eget tydliga språk från en svunnen tid.
Glömmer det aldrig en vild lång kamp i blåsigt väder mitt i Sikahålan. Rottnen på Morfar Albins specialmålade Hi-lo , röd med svarta ränder. Ett stenhårt kortare stålspö. Mitt spö är av klass du ser det till höger på bilden, när det klev på en 3 kilos på den så blev det liv i lyckan, men den landades....V-Jeans mockasiner och en manchesterkeps, suck....tyvärr så va det ingen återutsättning av denna fisken....

Take Care. Tack Albin för att du lärde mig fisket och tog mig med på alla resorna ut på Rottnen oavsett årstid...
"Liljan"
Och här har vi Liljan i dagens tidsräkning, smygandes längs Ölands vackra stränder, det är guld värd, men det är silvret han håller så kärt - Var det 4 kast för 4 kilo silver? Hm, verkar verkligen vara en lönsam business. Ha det vännen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.