fredag 8 februari 2013

Hur många kriminella färdas på iserna?

Jag hittade detta trams på fisheco.se och blev nog lite förvånad över att det råder ett förbud mot livebaits, sedan 7 år tillbaka i tiden. 

Jag har aldrig bryt mig om detta med livebaits eller inte och kommer inte heller i framtiden att bry mig, jag fiskar med livebaits, när det passar mig och jag fattar inte varför man hänger upp sig på detta nu.
Är det inte bättre att skapa ett förbud, en lag som förbjuder Angeldonet, Gäddsaxar och Lip - grips, som dödar och förstör så många fiskar, helt i onödan? Läs gärna denna artikel och Anna Sörlins tankar.

Förbjudet att agna med levande fisk

Angelsäsongen närmar sig med fiske på isen och mört som bete.
Men minns då att mörten ska vara död innan den sätts på kroken.
Och det duger inte av handlare att sälja den ur svarta tunnor!


- Många fiskare tycks ha missat det, men sedan sju år tillbaka är det förbjudet att agna med levande fisk, påminner djurskyddshandläggare Anna Sörlin på länsstyrelsen.
Fisken ska vara död innan den sätts på kroken, och den ska avlivas snabbt på rätt sätt. Antingen genom att fiskaren bryter nacken av den eller slår den i isen så den dör.
Förbudet att agna med levande fisk kommer från dåvarande Djurskyddsmyndigheten. Den konstaterade att det strider mot djurskyddslagen, kan ses som djurplågeri och leda till åtalsanmälan och straffpåföljd.

- Det är inte bara fiskarna som brister i hantering av mörten. Både affärer och privata säljare har dålig kunskap om vilka regler som gäller för hållande av betesfisk, framhåller Anna Sörlin.
De kunde hon konstatera efter fjolårets stickprov på flera handelsställen, och hon hoppas handlarna ska leva bättre upp till kraven i år.
- Jag vill slippa se mört i svarta tunnor och liknande provisorier, säljas för ett par kronor styck, då betesfisk faktiskt omfattas av djurskyddslagen, säger Anna Sörlin.

Den säger att betesfisken ska hållas i akvarier eller liknande anläggningar, där vattnets volym, yta och djup är anpassat efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt.
- Förbudet att agna med levande bete vållade protester när det kom. Men det gäller fortfarande, då det är känt att fisken känner samma smärta som alla andra levande varelser, slutar Anna Sörlin.


Fakta / Angelfiske

Inget levande bete!
Angelfiske, är en typ av vinterfiske där ett antal angeldon sätts ut i isen i syfte att fånga i huvudsak gädda.
Angeldonet är förenklat en rulle lina med en krok, på vilken småfisk, företrädesvis mört agnas.
När en gädda äter mörten drar den oundvikligen i linan som angeldonets vippa spänner upp, och vippan indikerar napp.
Nej Anna Sörlin, så här ska det se ut, så har vi gjord sen trekroken, flötet, ismetespöna och mordvapnet Angeldonet uppfanns och jag åtminstone kommer att fortsätta med livebaits och sportfiskeredskap tills mitt sista pass.

Hur f-n ska man kunna kontrollera detta om folk har levande beten eller inte, ska vi få fram folk som springer på isen och kollar oss? Kommer det en flummig miljöpartist och ber om att man ska veva upp betet och är det levande, så skriver han ut en böteslapp?

Jag ser fram emot den dagen han kommer fram med sin Palestinasjal, stickade mössa, du gode Gud ....... 7 år sen! Hur många levande mörtar har inte sålts under denna tid, från svarta hinkar? Tror man verkligen att man får stopp på detta "Djurplågari"

Lägg ner för f-n och stoppa Angeldonet, Lip - grippen, gäddsaxen och så den där jävla rovjakten på Vargen, där ska Anna Sörlin och hennes kumpaner lägga sin möda, inte oss sportfiskare.

1 kommentar:

  1. Måste hålla med Anna.
    Fiskar är också djur som kan känna smärta och rädsla. Ska man syssla med djur så ska det ske på ett så skonsamt vis som möjligt! Då är det bara för er fiskare att anpassa er för djuren. Jag tycker att det är en självklarhet att djurskyddslagen inte bara försvarar "keldjur" och fiskar är inte mindre djur än hund och katt.
    //Lina

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.