söndag 17 februari 2013

Radde ville lära sig hur man pimplar Regnbåge.

Radde är en av mina arbetskompisar och vi träffades vid gölen i dag, han ville inte fiska själv, utan bara se hur detta fiske går till och med tanke på hur trögt, det mesta av fisket denna vinter, har varit, så var det ingen lätt uppgift, jag hade framför mig.

Vi började vid en T - brygga och redan i andra hålet, fick jag ett litet nafs och snart kom den första bågen upp på isen. Jag måste erkänna att jag blev faktiskt lite förvånad över, att det gick så lätt i dag.
1100 gram och Radde ville ha den som middag och jag förklarade för honom att då måste vi åka hem, då reglerna säger en fisk per fisketillfälle och årskort.

Han förstod och jag satte den tillbaka efter ett par bilder och jakten på en större fisk kunde fortsätta. Jag sade till Radde lite kaxigt, att du kommer att få din middag, vi ska bara röra oss bort till badplatsen.
Väldigt vackra färger hade denna hanfisk, en ung fisk, som inte har fått krok på underkäken och tyvärr hade den fått sig en blämma av en gädda vid analfenan.
Sista bilden på fisken och sen var det hej då och den simmade iväg från hålet, kanske ses vi en annan dag, eller ska Mrs. Crocodile lyckas att få bättre fäste i den nästa gång?

Vi drog oss bort mot badplatsens grus, sand och stenbotten och här borrade jag upp fyra hål på raken och började fiska av dem. Radde bjöd på kaffe och kex under tiden och han fick se hur jag pimplar efter dessa krutpaket.
I tredje hålet fick jag en försiktig stöt och sen kommer det ett bättre hugg och jag kunde till Raddes stora glädje, landa denna hane, som drog ner vikten till 2,1 kilo och middagen var räddat för Raddes del.

Lite kul att kaxa till det först och sen infria sina kaxigheter, Radde blev förvånad över fisken, jag var mera förvånad över att det plötsligt gick bra denna dag.
Jag gillar hannens mun med sin påbörjade krok på underkäken och munnens utformning, som gör att de knappt kan stänga munnen helt, ganska fräcka fiskar.

Sen dessa färger som hanen besitter, det finns allt från, just det, regnbågens färger till rosa och vidare i färg skalan till olivgrönt, det är verkligen vackra fiskar och sen fightas de jo som skollade råttor under isen.
2100 gram, inte min största hanne, men en av de mer stridbara, jag har fått på pimpelfiske, ganska fina fenor och det är rent ut sagt skitkul på tunn lina och lättare grejer.
Här stoltserar Radde med sin ny fångade middag och han blev nog inspirerad av min lilla uppvisning i dag, så han kommer nog att skaffa sig lite pimpelprylar och kanske ett årskort och kan följa med flera gånger och prova detta roliga fiske själv.  - Du är så välkommen Radde.

Jag kan tillägga att Länsman Slättengren kom ut på isen och hälsade på oss och efter det, var hela gölen stendöd. Lycka till på fredag Pär! Den stora är kvar till dig, men du har bara en chans på fredag, annars tar jag den nästa gång jag är där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.