lördag 16 februari 2013

Fy faaaan för denna vinter!

Staffan Berg har så rätt i det han sa i telefonen igår kväll: - Det är ett jävla slit och oftast får man ingen bra utdelning på isfisket, någon gång kanske! 

Jag brukar lyckas, men denna vinter är helt sanslös, när det gäller tröga fiskar och jag kan nog påstå att jag kan detta med isfiske, men jag lyckas inte något, oavsett vad man försöker med.
Vi var på Hultabrean, en stor sjö, som är känd för fina Abborrar, Gösar och stora Gäddor, men det ville sig inte och sjön visade upp sin sämsta sida.

Jag har bara metat Ål här för kanske 20 år sedan, men aldrig satt en fot på isen förut, så det var på något sätt, ganska spännande att prova att pimpla och ismeta i dag.
Jag fick en liten Abborre i första hålet, men kände snabbt, vart det bar med fisket denna dag och det blev som jag trodde, trögt eller rättare sagt totalt omöjligt att få någon fisk.
Inget på dem 8 tillåtna ismetespön, som man får ha som årskorts innehavare och den biten fick polaren ta hand om, själv hade jag ett dagkort, som tillåter pimpelfiske.
Vi var inte ensamma, men det gick sämre för andra på isen och kanske skulle man ha flyttat ut till öarna och provat där.

Vi höll oss därifrån på grund av isen tjocklek, som bara var 10 cm ungefär 100 meter ut i sjön och polaren hade inte isdubbarna med sig.
Till slut tog jag fram mina tävlingsprylar, för Abborre, det ville vi ha och sammanlagt fick jag tio stycken mindre fiskar och polaren blev utan.
Jag testade mer än halva askens krokar i dag och till slut hittade jag en orange/gul/svart med ett rött öga, som de gillade mer än andra krokar.
Fina beten för stor Abborre och Gös, men vad hjälper det, när det inte finns fisk i området, så lite kaffe och polarens chockladmuffins, smakade fint under dagen.
Ett par stötar på en liten balanspirk och sen kom det en lite större firre och jag trodde att det skulle bli flera, men inte, det kändes som det var kört från första början.
Denna blev dagens största fisk och det säger en hel del, om hur segt fisket var och jag är på god väg att ställa under alla isfiskegrejer för denna gång, det känns totalt meningslöst att ge sig ut, när man inte får något.
Jag fick lite spödelar av polaren, som han ville slänga, men med en styvare topp från ett kraftigt spinnspö, så tillverkade jag ett spö för lite större fisk och det ska jag testa i morgon.

Jag provar efter Regnbåge och kanske hänger det med ett par ismetespö, men ger detta inget, så är det nog dags att ställa undan grejerna och hitta på något annat fram tills isen släpper, man kan jo arbeta över lite mer, än man redan gör, tråkigt men sant tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.