onsdag 27 februari 2013

Pimpelminnen.

Pimpelfisket ligger mig varmt om hjärtat, men inte denna vinter, var allt bara är trögt och inget verkar fungerar normalt och troligen, är det något med isen eller vädret som förstörde det hela, jag vet inte vad och kan inte sätta fingret på något speciellt.

Jag tävlade i ganska många år, först i Nybro Fiskeklubb, sedan med SG. Anguilla och sist och inte minst i AFK Borren från Tingsryd, men en knäskada 1992, satte ett stopp för detta roliga fiske och jag har sedan den skada, mest gått efter större Abborrar, som tar lite längre tid på sig och det är framför allt ett lugnare tempo.
Orranässjön, det är Dan Dellerfjord som sitter och fibblar med tröga Abborrar och tempen är minus 29 grader, inte f-n stannade vi hemma, för att det var lite små kyligt!
Skärsjön, Eskildsryd. Jag hittade ett stim med lite större Abborrar och de gick fullständigt besärkagång på en liten röd Nils Master balansare.
Här var det fullt flås från första nersläppet med Svecke - pirken, det skedde på stengrundet mitt i Ladugårdsviken i Orranässjön och jag drog 578 Abborrar i ett och samma hål.

Det var roligt, jobbigt och samtidigt, så jävla sjukt med fisk i området och det klubbmästerskap tog jag hem med råge, som så många gånger förr.
Ingen speciell bild, men på min absolut sista pimpeltävling hade Sandell och Dellerfjord, tjatat om att jag skulle följa med. jag ville inte då jag endast hade en 150 mm borr.

Men okay, jag gav upp för tjatet och åkte med och innan start frågade Dan, som var tävlingsledare om vi skulle lägga 50 spänn per deltagare för största Abborre under tävlingen, något han skulle ångra.

Den har du på bilden och jag vann hela baletten och blev nästan 1000 spänn rikare och jag fick även ett gäng Vim - pirkar för denna prestation, ni skulle ha hårt grabbar i bilen hem, du gode gud!
Jag har under alla tävlingar alltid lyckats med att få större Abborrar än andra och det är inte så dumt, dessa väger bra i skryllan, en trögt och seg dag, var man ibland gjorde över 120 hål under 4 timmars fiske.
Dansjön. Flera av dessa storlekar gav en DM seger och en biljett till ett SM, men att åka 130 mil för att tävla i 4 timmars fiske, det kändes inte rätt och jag avstod dem två eller tre gånger, jag kvalade till Svenska mästerskapen i pimpel.
Numera jagar jag gärna större Abborrar med pimpelspöet, det är lugnt, knät håller för detta och lite framgånger har jag haft genom årens lopp.
Här en vacker tecknad pimpelgädda från någon tävling, denna landades, men i dem flesta av fallen, slet man bara av linan och bytte spö.

Tid är fisk i tävlingssammanhang och man hade inte tid att drilla en gädda, utan det var och är endast Abborre, som räknas och så lite jävelskap ibland, som exempel ...

... När Peter Törnås från AFK Borren lite snabbt anmälde mig i damklassen under namnet Louise Rasmussen och jag bara tog kortet och vandrade ut och drog mina Abborrar.

Vid invägningen säger gubben, som vägde in fisken : - Vad i helvete du är jo karl? Jag fattade noll och ingenting och på backen bakom mig låg Törnås och klev av skratt. Vilket folk det finns i Tingsryd!
Här en lite skrämmande upplevelse, man sitter och drar Abborrar med en vikt på 20 - 40 gram, de hugger på ett visst sätt och sen kommer denna Mört och hugger stenhårt och man kommer av sig i fisket.

Dessa störande moment är inget bra, om du har fisk under dig och har fått upp farten och har en perfekt rytm i fisket, men jag tror att den vägde närmre 600 gram och det är den största Mört jag har fått på pimpelfiske.
Stora Abborrar på Balansare är roligt och spännande, det tar sin tid att väcka upp dem från sin dvala och det tar sin tid att reta upp dem till ett hugg, men när de väl har bestämt sig, då smällar det, jag lovar.
Här en bild, som fortfarande är ett frågetecken för mig. Dan Dellerfjord, Erik Sandell och jag är på Kamra göl för att träna lite snabbhet i fisket och snabbhet det blev det, under dem 4 timmarna vi körde stenhård träning.

Under dessa 4 timmar fångade jag 1029 Abborrar med en vikt på 18,9 kilo, man snackade på den tiden om ett rekord, men jag vet inte, roligt var det i alla fall.

Det var så mycket fisk på ett litet område, att bottnen var randig och jag körde med hullinglös krok och lyfta fisken från bottnen, så pass att jag till sist satt med 45 cm lina mellan fisken och pimpelspöet och för varje fångat Abborre, som kom upp, hoppade 2 - 3 fiskar upp på isen, som sagt, det var sjukt!
Nu är det bara stora som gäller, det är inte lätt, men spänningen finns där, ibland pimplar jag upp lite enstaka mindre Abborrar, som går till beten på mina ismetespö, det räcker gott och väl för mig.

Jag gillar även att pimplar Regnbåge, som ni har förstått vid detta läge, mest är det för fightens skuld, men de är inte helt fel på middagsbordet och jag har ett bra vatten 3 kilometer från hemmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.