tisdag 8 januari 2013

Nu ska kylan komma tillbaka igen!

Först ska det bli is som sedan nästan försvinner och så snart man börjar prata om gäddfiske från land och öppet vatten, ja så ställer Herr Bore till det igen med kyla.

De närmsta 2 veckorna verkar det bli kallare och till helgen, om vi kommer ut på isen, så ska det bli mete och pimpel efter stor Abborre i en av länets sjöar. Vi blir tre man, som gör ett försök och någon större Abborre bör det bli.
Jag håller på att komplettera för fult och ska väl passa på att recensera lite av mina små fynd och det första är denna Trakker Cooler Bag, en mycket bra frysbag, som har fått fina referenser i England.

Nu har kärt barn många namn och troligen lika många användningsområden och jag har hört allt från Bajamaja, Guestchair, Bivvytoa, Partyhink, beteshink och så det den egentligen inte ska användas till ÖL! Ska man dricka bör man göra det hemma och inte vid eller på sjön.

Denna kylbag är på 13 liter och den räcker gott för maten för en 2 - 3 dagars session med 2 större kylklampar och det håller sig färskt och kallt. Stabil, bra färg och bra bärhandtag och priset in Sweden är 269 kronor.

Vilken bra box för dina frozen deads det är, det får rum ganska många betesfiskar i denna, nog för en helgs fiske och den tar inte så värst mycket plats.
Cygnet Tackle har dessa små hylsor, var man stoppar in en kraftig Betalight och förslutar hylsan med två skruvar och sedan monteras hylsan på linan, som finns på din håv.

Antingen har du en vid varje arm eller en på mitten av håven och lyset från Betalighten gör att du lättare landar din fisk i mörke.

Jag ska fiska gädda i mörke och jag kommer att ha dessa monterade på min håv, jag har det på flera av mina håvar och det är ett mycket bra hjälpmedel i mörke ...
... dock ska håven först ha ett nytt nät och det monteras inom kort, fast ska jag börja isfisket igen, så kanske man lugnar sig lite med detta .. får nog bli en sådan där regnig dag, som kommer så snart isfisket blir bra.
En del har undrat över vilket sänke, som är bäst för glidande riggar efter gädda. Mitt svar blir dessa Square Pears, som ligger stilla oavsett vilken botten du fiskar över.

Men se till att du har minst 2 oz bly och helst 3 oz, så inget flyttar sig, jag brukar täcka lekanden med en bit shrinktube, som visat och det minskar trassel under kastet betydligt och ger bra indikation på din indikator eller flöte.

Vid fiska med glidande riggar och livebaits, är det viktiga att du har så stort bly, att betesfisken inte kan rubba det under sina försök att komma undan.
Jag har inte testa Gardners Cork Screw Swivels än, men jag har lekt med dem hemma och försökt att dra sönder dem, men det går inte och jag får använda ganska mycket våld med en tång, innan jag lyckades förstöra en av dessa korkskruvar.

Jag gillar dem för predatorfisket, de är starka och det går fort att byta drag eller 2 - krokstackel med dessa på linan, tyvärr är de lite väl stora i min smak för mitt karpfiske och passar inte i mina leadclips..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.