lördag 19 januari 2013

Jigg till Regnbågen? Det funkar bra, men .... tredje gången gillt heter det ...

En svinkall ostlig vind och 8 minusgrader, gjorde att jag bara pimplade lite idag och fick ner lite fiskbitar här och där i gölen och jag hoppas det blir lite mildare i morgon.

Jag vill inte utsätta gäddorna för mera stress än nödvändigt och sträng kyla, är inte bra och är man själv, kan det bli stora problem med en större fisk.
Jag hittade lite mindre jiggar igår och i dag skulle dessa provas från isen. Vi har en medlem som fiskar med en liten vit jigg under sin flytande Bombarda och han går sällan hem fisklös och då borde det funka under isen också.
För detta fiske behövs ingen jiggkropp, utan bara huvudet, Djupet bestämmer storleken på jigghuvudet, jag använde 3, 5, 7 och 10 grams huvudet under dagen, mest för att prova de olika vikterna på spöet.
Lite räkskal och någon räka, som krossas med rom och allt slängs i hålet, som mäsk och doften lockar fram Regnbågen från långt håll.
Så här monterar du räkan och sen är det bara att pimpla på som vanligt med långa pauser. Jag hade en riktigt grisbågen på i dag och tappar den tyvärr och jag är nästan övertygad om, att detta var samma fisk, som innan jul bet sönder min lina.

Hur kan jag säga det? Jo, jag såg fisken båda gångerna och jag tror inte att det finns två så pass stora utsatta under den senaste utsättningen av fisk.

Hugget från den stora kom efter att jag hade stött jiggen i bottnen flera gånger och sen lyfte jag sakta upp jiggen.
Jansson var ute på gölen igår och fick denna Regnbåge på 1,5 kilo och man ser klart och tydligt, att en Madame har varit framme och försökt sig på ett skrovmål.

Den gäddan ska på min matta denna vinter och i morgon bär det av igen med två mindre Regnbågar som ska hänga en liten bit under iskanten - Trägen vinner sägs det!?
Jag ser och hör en del kritik om att Mora Lazer och Lazer Light borrarna isar igen i borrkronan eller skären om man så vill säga! Jag har både 150 - och 200 mm av dessa borrar och ingen av dessa fryser ihop och bli odugliga, varför?

Jo, jag borrar ner borren i isen efter bruk, vilket bör vara en regel för alla vatten, dels kan man inte skada sig på borren och dels, så fryser inte skären och era problem är lösta.

Ha aldrig borren liggande på isen med skären exponerade, andra kan komma till skada eller du själv och skadorna från ett skär är fruktansvärda! Jag såg en gång en medtävlande på en pimpeltävling, som slog en vurpa och ramlade med handen rakt i borrkronan på ett Rantanenborr!

Det var ingen vacker syn, smärtan och blodet, som aldrig slutar rinna i kylan och tyvärr fungerar handen inte som den ska, nu 20 år senare.

Så borra ner din borr mellan hålen. Det är en regel på alla pimpeltävlingar och borde vara det överallt, var det fiskas från isen. Tredje gången gillt heter det och då ryker den Regnbågen upp, kanske blir det  morgon på blänke och fakecorns?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.