torsdag 24 januari 2013

6 vackra pinglor dök upp!

Predatorshopen.se kontaktade mig och undrade om jag ville testa deras små finurliga Is - svampar, visst ville jag det och resultatet kommer efter helgens test av dessa.

Då det ändå skulle ett litet paket till Nybro, så passade jag på att komplettera med ett gäng pinglor, dessa har en förmåga att försvinna för mig eller så är det Slynan, som slarvar bort dem åt mig.
7 spänn styck är ingen förmögenhet och jag gillar, när klockorna ringer ute på isen och man vet att man har en på hälsning på betesfisken eller regnbågs spöet under fikapausen.

Nu har man så man klarar sig ett tag, men vem vet Slynan kanske får tillstånd att fiska till helgen och med lite otur, så får man göra en ny beställning.
Nej! Det är inte jag som ska ha dessa leksaker, den tiden är över för länge sen. Men 4 Wiggler pimpelspö för under 100 kronor, det kunde jag inte motstå och med tanke på att båda barnen gillar att pimpla lite ibland.

Snart har de även en friluftsdag i skolan, som ska spenderas på den närliggande Linnéasjön, så blev det ett rött med styv klinga och ett gul med en vekare klinga till båda och sen är det lugnt.
Det finns grov Abborre i Linnéasjön och det blev 0,22 mm lina på alla Wigglerspö och sen 4 olika metoder, djupvattenspirk, vanlig vertikalpirk, balanspirk och ett spö med en liten jigg.

Troligen får man aldrig se dessa pirkar mm igen efter denna friluftsdag, men de kan välja och vraka och bytas vid och ha roligt dem fyra timmarna, de är ute och någon korv ska de väl också grilla under tiden.
Jag har alla mina gamla tävlingsgrejer kvar, jag använder dem ibland för att dutta upp lite betesfiskar från isen, när man ändå sitter där och väntar på gäddan.

Ibland får jag ett ryck, var jag hemma bestämmer en viss vikt och sen stressar jag i fyra timmar, för att nå eller slå denna vikt, det är mitt sätt att tävla mot mig själv och det lyckas ibland.
Jag har det mesta man behöver för att lura Abborrarna och kunna vinna eller placerar sig bra på en pimpeltävling, allt ifrån Mormyskor till dessa minibalansare och vidare till ...
... det tjuriga fisket, som ibland kräver en liten länkpirk, var en vit eller röd maggot eller Pinkie, får pryda en av krokarna på trekroken, som kan vara i storlek 18.

Och inte sällan under dessa tröga dagar, kliver det sen på en kilos Borre och man har ett rent helvete att landa den, men man gjorde sitt bästa.

Ett kilo i skryllan, har många gånger räckt för att vinna tävlingar eller placera sig bland de fem bästa på olika DM - tävlingar, jag vet!
Alla mina garn - och limmkrokar finns kvar, snyggt uppsatta i sina askar, de flesta i fint skick och de flesta har detta lilla öga, som retar gallfeber på Abborren och det är just på den kroken de sitter, om än längst ut i överläppen.

Många tävlingspimplare känner igen detta och de vet att fyra timmars stress och 280 gram i skryllan, kan räcka på ett DM, skicka dem raka vägen till ett SM i pimpel.

På tal om SM i pimpel, så tävlade jag för många år sen med Göte Jansson från Stockholmsklubben Konstellation, vi satt bredvid varann under en mettävling i Göta kanal och vi kom in på pimpelfisket och tävlingar.

- Vet du Luis att det är lättare att vinna SM i pimpel, än att bli klubbmästare i Södertälje Sportfiskeklubb!
- Nej det hade jag ingen aning om, men har hört att de är duktiga.

Göte avslutade det hela med orden: - Dessa jävla finnar, de är ute och tränar innan isen bär dem och sen är det totalt kalkat!

Jag vet att åtminstone på den tiden var Södertälje och ett par andra klubbar från Stockholms distriktet fullständig outstanding, men vi i Borren, Tingsryd var inte så dåliga vi heller och en del priser har jag på vinden, flera kartonger faktiskt!

I Nybro fiskeklubb hade vi klubbmästerskap i pimpel och likaså i SG. Anguilla och Team 200 + och flera av dessa priser (pokaler) liknar mer en Formel 1 seger på Monza eller Silverstone, än ett klubbmästerskap! Jag slutade tävla i pimpel 1992, var jag skadade högre knä svårt på isen och jag har fortfarande ingen känsel på utsidan av benet!
Tre snabba tävlingspirkar. Vim - pirken är blixtsnabb, den i mitten har jag glömt namnet på, men den är snabb och hämtar in Abborren från längre håll och sist men inte minst, en Ran - pirk, som svänger ut rejält och det gillar den större Abborren att jaga ifatt.

Predatorshoppen säljer Wiggler spöna för 19 kronor, det blir inte billigare och jag fattar inte hur det kan vara en sådan skillnad mot förr, var man fick betala närmre en 100 - lapp för denna typ av tävlingspimpelspö!
- Det var nog inte bättre förr?! Köp ett gäng och ta med ungarna ut på lite pimpelfiske en solig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.