lördag 26 januari 2013

Is - svampen från Predatorshopen.se

Jag vet inte om detta är gammalt eller nytt, det är dock en ny grej för mig och jag gillar att testa nya saker. Jag fick 10 stycken av dessa så kallade is - svampar från Martin på predatorshopen för test och han ville ha mina åsikter i en recension, här på bloggen och där står vi just nu.
En bra och ganska genial lösning för att förhindra isbildning på och runt din lina, vilket kan straffa sig om fisken nappar och den känner motståndet från en fastfryst lina.

En liten hylsa av el rör med en skåra och en rund bit av hård foam, också med en skåra, är allt som behövs, ja och så lite medel, som förhindrar vattnet i Is - svampen att fryser till is.
Predatorshopen.se säljer dessa Is- svampar i 5 - pack för endast 10 kronor och då lägger man inte ner tid på att göra dem själv för den lilla slanten.
Det är viktigt att du sätter dem runt din lina på detta sätt. Skårorna skall sitta på detta vis, då kan Is - svampen inte ramla av linan och den sitter kvar även under drillningen av fisken, vilket jag testade genom att skaka kraftigt med linan och spöet.
Man kan använda T - röd som kylmedel, men det gillar jag inte att ha i vattnet av flera grunder. 1. Hur påverkar det våra linor? 2. Hur eller vad sker med T - röd i våra vatten? 3. Fångar du en gädda, så kommer den att täckas med T - röd och hur dofter din nya betesfisk, som du lägger ner i hålet?

Nej, jag höll mig till vanlig matolja och det fungerade kanonbra i dag, var vi hade 9 minusgrader på morgonen och ner mot 5 minus under dagen och inga av mina linor frös fast och jag rensade inte en ända gång på 7 timmars fiske!
Så ser det ut och jag tycker om dessa små svampar. 2 kronor styck för att slippa den tråkiga rensning av hålen under dagar med kallt väder. Det slipper jag mer än gärna!

Finns det några nackdelar då? Ja, din lina kan bli lite infettad av matoljan, men hellre det, än att påbörja en mindre miljöförstöring med T - röd, din lina drar du bara genom handduken, du har med dig och sen är det klart för nästa pass.

Is i hålet bildas utanför Is -svampen och denna ishinna får tas bort innan du drar upp din drömgädda och lite spill i hålet blir det nog alltid från Is - svampens medel eller från flaskan.
Fisket var segt, egentligen inget nytt med stora beten efter en stor gädda. Grunden till att man blankar är många som exempelvis: Var vi på rätt plats? Var gäddan hungrig eller inte, eller var huggperioden över för denna gång eller är den på gång?

Alla dessa frågor kommer att gnaga i mig, tills jag får den, men en sak var helt 100 i dag, vi var inte ute rätt dag, vi hade inte ett sniff på 8 spö!
Vi tar dock ett pass i taget och utvärdera varje tillfälle man fiskar och för eller troligen senare, så kommer pusslet att kunna läggas och hon, den stora gör bort sig och den dagen sitter jag nöjd på skryllan.

Det kan ta 8 minuter, 8 timmar, 8 dagar eller 8 missade mothugg, men en vacker dag kommer det, man väntar på, frågan är bara hur länge det ska ta eller om man har orken.

I dag hade vi 9 minusgrader på morgonen och 5 minusgrader under dagen, lite kallt för fisket och fisken, men jag ville prova dessa svampar och jag ger den toppbetyg, de fungerade verkligen bra och de kommer att finnas runt mina linor och ett gäng som reserv i min pulka, under många år framåt i tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.