måndag 14 januari 2013

Fin Regnbåge på lätta grejer!

Fredrik och jag skulle ha pimplat Regnbåge igår, men han låg nerbäddad i sänghalmen och lilla näsan var täppt och han stannade hemma. 

Ok, då ringde jag Pällestrojka, men han satt redan på gölen och hade borrat sitt första hål för dagen. - Jag kommer och fiskar byxorna av dig sa jag och lade på luren.

Fram med skryllan, borren, kläderna som var torra efter vårt lilla fiasko efter Abborren. Räkorna värmdes i microvågsugnen och 5 minuter senare satt jag i bilen på väg mot gölen och Badplatsen, var Pär satt parkerat.

Jag misstänkte att det skulle bli trögt fiske, varför inte? Det hade det varit ett bra tag, men jag fick lite större förhoppningar, när jag kom ut på isen och Pär berättade att han hade haft 2 försiktiga napp och båda gångerna var räkan borta - Du börjar bli gammal, min vän!
Det var segt som bränd kola, vilket jag hade misstänkt och efter 2 timmars nötande, hade vi inte känd något och det var dags för lite fika. Spöet ställdes på 2 mindre Tri - pods och sen kom kaffet fram och den sista stenhårda Lussebullen, fick doppas innan den gick att få ner i halsen.

Plötsligt hade Pär ett nafs på sitt spö, men det blev inte mera än så, 4 minuter senare var det dags på mitt spö, men det var väldigt försiktigt och så höll det på mellan våra spö och vi diskuterade om det var Mört eller mindre Abborrar, som var framme på räkorna.

Jag hade ett par napp till och tog bort spöet från hålet och fick fram mitt känsliga spö och skickade med en ny räka och teskedsblänket, allt hamnade på bottnen och jag vevade upp 3 varv på den lilla rullen och sen försvann det 5 meter lina och spöet stod rakt ner i hålet!

- Det är en större fisk sa jag till Pär, som kom och tog bort allt runt hålet och jag satt kvar och kunde sen drilla i 5 - 6 minuter och sen "simmade" den fint upp ur hålet av egen maskin och kämpaglöd, vilken kraft dessa fiskar besitter!
En riktig vacker Regnbåge på 2640 gram med hela och fina fenor, de sparkar bra under isen vill jag lova. Ett kraftpaket på 59 cm och den är min  näst största från isen och min fjärde över 2,5 kilo denna istid.

Jag tror att vi har några som ligger över 3,5 kilo i gölen, de kom in under senaste utplantering och sen vet man aldrig om de gamla fiskar och det gör det onekligen lite spännande att sitta där.
Pär undrade nog lite, han brukar ha god hand om Regnbågarna han också, men det var jag som drog längsta strået igår på Rismåla göl.

Vi provade även vid Vindskyddet, var Peter hade fiskat i några timmar utan resultat och här skulle jag tappa en Regnbåge, som också kändes fin.

Man kan inte vinna över alla och efter en timmes fiske i området tackade vi för oss och stack hem. Kanske börjar fisket bli bättre, kanske inte, men en sak är säker, vi återkommer till nästa helg och då ska det ut lite ismeten igen efter stora damen. Pär hade byxorna på sig när vi åkte hem, tror jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.