söndag 29 maj 2011

Två fina sommargäddor med fin kondition.

Jag blev inte förvånad när det igår dök upp ett mejl från Sville, han och Anders Josefsson hade varit ute på lite gäddmete och resultatet blev väldigt bra med tanke på årstiden och vilken kondition fiskarna hade. Båda dessa eminenta herrar kan det där med gäddor och vet när det är dags och vart man ska fiska. Jag säger än en gång grattis och väntar på nästa mejl och under tiden låter vi bilderna tala sitt tydliga språk och jag lämnar mejlet i sin helhet till er.112 cm lång och med en omkrets på 55 cm, det är en enorm bra kondition för en gädda under denna årstid, men tillgång på föda i rikliga mängder och det blir så här.

Anders med sin fina gädda, vilken konditon, på fisken alltså! Grunden till Anders ansiktsmin är att man fick sticka ner en kraftig banksticks för att Anders skulle klara att hålla sig rak ;-)

Två Konjak för mycket? Det ser ut som 4 Sville? 8,6 kilo och 106 cm lång, igen bra kondition och båda fiskarna gav fina fighter ifrån sig innan dem kunde håvas. Här kommer mejlet:

Hej Luis!

Lördag morgon efter 4 timmars sömn och minst 2 konjak för mycket.
Anders. J (Josefsson & the bandits) hämtar upp mig vid 04:15 för vidare färd mot drömhöljan. Vi fiskar av bakvattnet men ingenting händer.
Jag skickar ut mörten ca 40m ut i strömkanten där vi sett lite betesfisk hoppa, mörten blir lite orolig men inget händer, Anders betar på med en fin Guldglimrande sarv. Ut med den i strömfåran, den studsar till lite grann och beter sig lustigt. Det måste vara en liten Gädda säger vi.
Anders krokar, jag ser spöt böjar sig något fruktansvärt, han hinner inte släppa på bromsen och trycker i baitrunnern, ruller spyr ut lina.
Vad gör du ropar jag!! Jag kan inte hålla den ropar Anders tillbaka. Fisken sätter full fart tillbaka rätt in i näckrosorna. FAST!!!!!!
Jag filmar hela händelsen och ropar till Anders ge fisken slacklina, så sågar linan av näckorna. Det funkar, det blir full fart åt andra hållet.
Rätt mot mitt bete, så jag vevar upp och hämtar håven. Anders Foxspö är böjt som jag aldrig sett det förut. Till slut får vi in den i håven.
112cm 11400g 55cm omkrets Bara muskler!!! Ett par timmar senare kliver det på en gädda på min sarv. Samma tokrusning efter krokning, men inte lika lång fight.
Mitt spö är tokböjt under hela fighten men här är det inte gäddan som bestämmer,så vi lyckas håva den efter några minuters intensiv fight.
8600g 106cm lång, vi tog ingen omkrets utan snabbt tillbaka p.g.a det börjar bli lite varmt i vattnet och ville få i henne i vattnet igen.

Mvh Sverker & Anders. J

Ps. Du skall få se filmen FY FAN !!!!! ds.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.