söndag 15 maj 2011

I jakten på bredflabben.

Vattnet är varmt och det börjar bli dags att jaga bredflabben under dygnets mörka timmar, så kommer det att bli i sommar och vid första gryningsljuset byts mina riggar mot vanliga karpriggar och jag övergår till fiske efter Gräskarpen under morgonen och förmiddagen.Mina favoritbeten för bottenmete med frilina är flera och ett av dem jag rankar högst är 1 - 3 Ålbitar på mitt hair. Jag flår dem och det ger lite mer doft och man slipper det sega skinnet, vilket kan vara besvärligt vid krokningen om kroken har fastnat i detta läderaktiga skydd som Ålen bär.


2 - 3 stora 25 mm Halibut pellets är också väldigt effektivt och dem klarar upp till 6 timmar om inte kräftorna eller en karp kommer förbi och tar dem.


Bete nummer 1 är definitivt ett par Bläckfiskar som tråcklas på hair - riggen och tillsammans med en liten PVA - bags med småsten, så kommer man gansla långt. Ett superbete som den bredflabbade snabbt hittar, bäst är dem efter 2 dagars upptinaing i sommarvärmen!


Stora starka krokar och lite olika hairs efter betesstorleken är det ända som behövs för en lyckat natt, Jag låser fast mina beten med en bit från en tandpetare och det fungerar utmärkt. Vassa krok är ett måste och dem måste vara starka.


Jag har lite andra hairstopps som jag använder också, dock är det mest till olika pellets. Snart börjar min styrketräning och jag ska se om jag inte kan dra med mig Staffan, han behöver nya Biceps inför badsässongen!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.