måndag 23 maj 2011

Svar på Philips frågor.

Tjena Luis.

Jag läser din blogg och tycker den är riktigt bra. Jag har ett par frågor till dig som gäller gäddmete med deadbait. Jag undrar helt enkelt om du har någon uppfattning om vilken typ av deadbait som funkar var, är du av uppfattningen att bete som sill och makrill funkar lika bra i en insjö där gäddorna aldrig någonsin ätit en sådan typ av fisk eller funkar det bara i vatten där gäddorna har tillgång till denna typen av föda? Är det lönt för mig att fiska med sill/makrill eller ska jag hålla mig till mört, abborre, sarv, brax, sutare?Funkar det att slowtrolla ett dött bete?Jag har även sett att du preparerar dina beten med diverse oljor och färger, har du några bra och enkla recept för att göra detta själv eller ska man inhandla i butik? Mvh Filip.

Jag fick detta mejl från Philip Vestelind och jag tackar för frågan och dina fina vitsord kring bloggen. Det mesta av detta finns redan på bloggen, men jag ska ge dig ett svar och sen får du leta lite bland inläggen, då det kan finnas något jag missar här.
Jag har fiskat gädda sedan 1967 och jag har ännu inte hittat ett sötvatten var gäddorna inte har accepterad dem så kallade Seabaits, typ Sill och Makril mm. Gäddan är en latmask som inte gärna spillar energi på att jaga och den är en asätare av stora mått. Alla fiskar har ett visst mått av nyfikenhet och alla har ett bra och välutvecklad luktsinne, allt detta gör att, till exempel en Sill hittas väldigt enkelt genom sin starka doft, om du jämför den med en vanlig Mört.
Du kan använda alla typer av fisk, hela, halva eller i bitar, gäddan är tacksam för detta och det visar sig, om du börjar mäska i ett område. Du kan använda Seabaits överallt och du kommer att fånga gädda på dessa beten, det fanns och kanske finns det fortfarande en viss skepsis till dessa beten, men dem fungerar väldigt bra och man börjar så smått att inse detta. Man har använd dessa beten sedan urminnes tider i England och gör så fortfarande. Varför skulle dem inte fungera? För att det inte finns Makrill i Vättern? Där finns inga Spinnare, skeddrag, wobblare eller Shadjiggar heller, men alla dessa beten ger fisk eller hur?

Du får köpa dina oljor och flavours som typ Eddie Turners Winter juicer och dem hittar du på Tacklebox i England. Sportfiskegiganten i Malmö säljer Nutrabaits och dem har Winterised Pilchard Oil som fungera strålande i riktigt kalla vatten. 1 - 2 ml per betsfisk räcker gott och gäddan hittar dina beten.

Lee Jacksons Ming Oil finns också på Tacklebox och jag rankar denna olja som en av dem bästa för gäddbeten, fast den gjordes för karpbeten. Splash International säljer Starbaits Sardine Oli och den är en suverän Olja för alla deadbaits.

Fiskbitar fiskar du enklast på en Kebab - rigg, som du hittar på bloggen och den bästa kombinationen av mixade doftämnen är Mainlines Mediterrainian Shellfish Response Flavour 60 ml och en 200 ml flaska med Savoury fish. Häll dem 60 ml flavours rakt ner i den stora burken och skaka ihop det hela och du har en superdoft, som räcker till med än 250 beten och denna ger fisk överallt. Mainline köper du hoss Sportfiskecenter i Ljungby. Samma butik har alla boiliefärger du behöver och du blandar ut färgen med vanligt vatten och doppar dina beten som sedan får torka till lite. Du hittar mer kring detta på bloggen.

Visst kan du trolla med deadbaits! Båten och din spöföring ger betet rörelser och det fungera väldigt bra. Använd ett trollingflöte som du köper eller tillverka en bom av en öronpinne som visat här till höger, det fungerar lika bra och du kan ha denna bom till alla möjliga flöten på marknaden. Hur du gör denna bom, finns på annan plats på bloggen. Ett par tips när du ska trolla med deadbaits, är att du böjar lite på betesfisken, när du monterar dina krokar, så den får en lite kurva i kroppen, detta gör att den wobblar sakta och lockar till sig gäddan. Prova även ibland att göra ett totalstopp, oftast kommer hugget, när du stannar eller när du startar igen. Jag hoppas du blir nöjd med detta snabba svar och att det hjälpte dig lite på traven Philip, om inte får du återkomma till mig, ha det gott och skitfiske. / Luis











2 kommentarer:

  1. Riktigt bra inlägg Luis! :) Detta hjälpte även mig mycket på traven.. Har äntligen fått igång vårfisket, och även lyckats landa ett par riktigt fina fiskar på jerkar och wobblers... Tänkte dock ge metet och flötestrollingen nåt försök så småningom, så dessa tips kom väldigt lägligt... Tack! :)

    SvaraRadera
  2. Man tackar och bugar för dessa fina ord! Hoppas du får ett riktigt gott skitfiske, du kommer att meta betydligt mera i framtiden allt eftersom du ser dina resultat jämte vad du fånger på spinnfisket.// Luis

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.