måndag 28 februari 2011

Sankta Pär eller Sänkta Pär?

Klockan 6 på morgonen kom han som avtalat den grönklädde Teletubbien, snabbt åkte Pulkan in i bilen och lite mört släpptes av i min hink och vi var på väg till ett segt vatten, i hopp om att lura någon av dem större.
Allt gick bra tills ett par spön var kvar att sätta ut, då lade borrhelvetet av och en skruv hade lossnad! Med två spön kvar, högg Pär upp dem sista hålen och nu var allt klar för den stora fighten, Pär skulle nu ha sin revansch! Jag drack min första kopp kaffe och tittade på Pär, som den slagna mannen har var - Revansch du jävel, du ska få se på revansch, min vän!Jag var stenhård, cool som få, lagom kaxig, med andra ord, var jag som vanligt och allt jag behövde var mitt double spoontackel och en liten sprallig Mört att hänga på krokarna.
Det var bara en tidsfråga innan matchen var över och jag undrade hur Pär skulle ta detta nederlag, medans jag svalde ner sista klunken i muggen. Du skulle ha varit med Bengt och sett mig!
Spöna var utplacerade på lite heta områden och i mindre grupperinger, vädret var mulet och tyvärr en bitande vind. Det verkade lovande som alltid och under en runda med rensskopan slog Dansken till, ett skrikande larm och det var över för denna gång.
Fisken hade stannat, när jag kom fram till spöet och jag drog lite i linan, vilket gör att gäddan ofta börjar röra på sig och så även denna gång. Mothugget satt som en smäck och jag kunde ta ett gällgrepp på en kort och fet 5 kilos fisk.

Tacklet med dubbla skedar hade än en gång visat sin effektivitet och man hade en betryggande ledning i denna vänskapliga landskamp och mina små gliringar började.
Jag tänkte först sjunga: Vi er röde, vi er hvide eller Sejeren er vår, segeren är vår, men jag vill inte utsätta Sänkte Pär för detta och höll tyst.


Dagen enda gädda blev denna fisk med bra kondition, jag var på gång att stämma i med Tingeling - tingeling hos Pär händer ingenting, men jag blev avbryten av ett hugg på ett av mina spön, det visade sig att det var en större Abborre, som hade varit framme och bara dragit ut 3 meter lina.
20 minuter senare skedde samma sak på ett av Pärs spön, som stod i närheten och den fisken fick vi inte heller. Så är läget, 6 - 3 till Danmark denna helg och värre kommer det att bli nästa gång vi är ute, jag har bara haft en liten uppvärmning och nu är det dags att visa upp sitt rätta jag.
På hemvägen fyndade vi lite grejor och på kvällen var vi på årsmöte i Nybro fiskeklubb och det blev en ganska livat tillställning. Vi tittade lite på Berkleys Gulp beten och det väckte ganska stort intresse bland mötets karpfiskare. Sorry Pär! Nästa gång är det du, som drar längsta strået, men ta på dig en extra livrem för säkerhets skuld, annars fiskar jag byxorna av dig igen ;-)



Ett litet tips till er som har fattat galoppen med skedarna och vill prova dem. Ska ni måla era skedar, så gör det på insidan av skeden. Här sitter färgen fast och skits inte av mot iskanten mm.
Skedarnas blanka yta gör att färgen inte sittar särskild bra, men på insidan slits eller skadas färgen inte. Samma sak gäller med plastskedarna som ni har på själva tacklet.
Ge skedar en chans och öka dina resultat under den tiden vi har kvar isen, därefter använder du samma metod till slowtrolling mm. Skedarna lockar betydligt mer än något annat på marknaden och det är effektivt och billigt att använda.




8 kommentarer:

  1. Gott jobbat! Danmark - Sverige 2-0.

    Får dra ett pass till i dagarna.

    SvaraRadera
  2. Good Luck to you my son! // The Great Dane!

    SvaraRadera
  3. Men hallå!!!
    Du klippte ju av mina linor!!

    SvaraRadera
  4. Nähä du lilla gubben, det gjorde jag inte! Det var bara så att ingen av damaerna var intresserad av dig denna dag. Öva på charmen till nästa gång, så ska du ser att någon kommer fram och bjudar upp till dans. Själv funderar jag på en Smoking och lackskor, det kan funka och kallt om klumparna lär det bli :)

    SvaraRadera
  5. Fin firre det där:-)
    Jag hittade några gamla rauto rödingblänke hemma här om
    dan. Jag ska nog testa din metod med dom ihelgen:)
    Ha det...

    SvaraRadera
  6. Tack Zsolt! Det gör du helt rätt i, dem fungerar bra även på djupare vatten med sin tyngd. Jag har själv ett kopparfärgad med lite orange färg och det har funkat bra. Kör hårt i helgen vännen!
    Pär jag glömde att berätta tre saker för dig: 1 Jag är bäst in test. 2 Jag är mer känd än Good himself bland gäddorna. 3 Jag är och förblir din överman! Sug på dessa karameller Pastejen!

    SvaraRadera
  7. Ja du stora stora GUBBEN nu e det slut med att vara snäll, jag ska sluta att göra dina hål, sluta visa dig dom heta platserna, sluta att leda fram dig till rätt spö, jag ska även sluta att visa dig vad som är fram och bak på mörten!! Det kommer att sluta med att alla 4 spöna kommer att ligga i samma hål.
    Väl mött nästa gång// Pelle propell.....jösses vilken syn det kommer att bli.

    SvaraRadera
  8. Där ser man, nu steg temperaturen lite och det behövs i dessa tider. 4 spön i samma hål, vad jag minns senast var att du hade 4 hål i varje spö Mr. Propell. Sen ska du veta att det är hett vart jag än går, jag är glödhed, vilket du kommer att märka nästa gång.Frågan är om inte vassen brinner ner när jag kommer ........:)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.