torsdag 24 februari 2011

Inlägg nummer 500!

Detta ska vi fira lite med en bildserie, som vi kan kalla: How to do it! Skryt eller inte, det är upp till dig som läsare att bedömma. Jag bara prediker som vanligt och ger dig eventuella tips, som du kan ha nytta av i ditt fiske och så sker även i dag.
How to do it, är nog en bra fras för dessa bilder, men och det finns alltid ett men med i spelet, när det gäller fiske och det kallas variation och det ska du alltid ha med dig och du ska veta att i fiske är ingen dag, den andra likt. Du vet aldrig, hur det blir och det är just kryddan i vår otroligt roliga och spännande hobby.Sprid ut dina spön, fiska med dem på olika djup och både vid bottnen och en bit under iskanten. Ha aldrig längre till spöet, som står längst bort, att du hinner dit snabbt innan gäddan sväljer ditt bete. Se till att dina rullar är frikopplade, så gäddan kan ta lina efter hugget. Ha hela tiden koll på dina vippor eller fiska med larm och håll hålen rena från snö och is.
Fiska aldrig med flera spön, än du klarar av själv, gäddan har sina huggperioder som är väldigt markanta och ett dubbelhugg, när man är ute själv är inte roligt verken för dig eller för en av gäddorna, så det är bäst att vara två ute.
Är man två, har man även större säkerhet på isen om det skulle gå galet med något, det finns många risker, när du/ni är ute och jag har nog gått genom dem alla under denna vinter. Tala om hemma vart ni befinner er och även om ni byter till en anna sjö.
Ha alltid med ett första hjälpen kit med er, man kan få skadar från fisken eller skära sin på en kniv eller än värre på isborren och det blöder något enormt i kallt väder. Varm dryck och lite goa korvar håller humöret uppe vilken dag som helst och håll dig varm med rätt klädsel.
Flera lager med kläder ska det vara och sen ett skal av vind och vattentäta plagg, gärna av dem modeller som andas. Varma, vattentäta stövlar, handskar och en varm fleecemössa och du kalrar en heldag galant.

Fiska med varierande beten, både live - och deadbaits fungerar bra, likaså Seabaits som Sill och Makrill, kebab - riggen och den bortglömde randiga Abborren och andra sötvattensarter. Glöm inte att mäskning kan vända upp och ner på en seg dag på isen!
Lär dig gällgreppet och landa din gäddan för hand som visat här, du håller gäddan i samma grepp hela tiden även om den sprattlar mm. Samma gällgrepp, använder du under fotograferingen av din fisk och den tar ingen skada av detta. Mindre gäddor kan du ta i ett nackgrepp, men bara med blöta händer, annars får dem skadar på slemmlagret och det brukar inte bli särskild bra för fiskens framtid.

Jag har medveten ingen matta med på dessa bilder och det är för att visa fisken i en bra kontrast mot den vita snön. Det är lika bra att jag talar om detta innan någon "proffessor" i detta ämne, får frispel över mina bilder.
Gäddan ska direkt från hålet upp på en matta, är det en mindre gädda som denna, som jag vill ha ett foto på, så håller jag den i gällgreppet hela tiden och tar ut mina krokar med en Peang och det sker, utan att gäddan vidrör isen eller snön.


Under tiden jag lossnar mina krokar, hämtas min kamera i min skrylla av kompisen och med samma gällgrepp, håller jag upp fisken för fotografen, som tar mina bilder. Hela denna procedur är väldigt viktigt och än mera viktig om det är minusgrader och blåsigt väder. Man ska inte stå två man och glo ner i hålet, för att se om det är en större fisk, det kan fångstmannen tala om under tiden, någon hämtar mattan och kameran.
Är det riktigt kallt, så har jag en karpsäck liggande i mattan, som jag kan blöta och hålla gäddan blöt om det behövs och jag kan stänga mattan under en väldig kort stund, om det behövs. Det gäller att samarbete på ett snabbt och smidigt sätt, så gäddan bara är uppe någon minut i kylan, det är väldigt viktigt!
För att allt ska gå snabbt, gäller det att veta vart allt finns i pulkan, mattan med säcken ska vara klar för användning, verktygen har du i fickan mm. Man ska inte använda en massa tid på att leta efter saker, gäddan klarar inte någon längre tid i flera minusgrader, den förfryser ögon, fenor och slemlagret och klarar sig inte efter detta.



Här ska en matta ligga intil hålet och gäddan ska glida från mattan och ner i hålet, en viktig sak är att man håller gäddan en stund, så den simmar iväg för egen maskin, du får inte bara släppa den! Denna gädda föll för en levande mört och notera gärna skeden, som är mitt lockblänke och samtidigt en vikt.
Är detta det hela? Nej, det finns så mycket mera i själva fisket, till exempel, ska man sitta kvar på platsen eller ska man flytta på sig under dagen eller ska man gå halvvägs och flytta en del av spöna? Det är svårt att säga något om, men får du flera mindre snipor i ett området, så kan du räkna med att det inte finns någon stor gädda i närheten och att flytta ett par spön är i detta fallet ingen dum idé.
Jag sitter oftast tight på samma ställe, om jag vet att det finns stor gädda i området, gäddan går sin vanliga jaktrunda, när den är hungrig och i vissa vatten sker detta under tidig morgon, medans andra vatten, ger fisk hela dagen eller på eftermiddagen.
Här gäller det att ha lite kännedom om vattnet och fiskens beteende och det skiljer sig betydligt mellan olika vatten. Jag tror dock överlag, att lite Leapfrogging under dagen skadar inte dina resultat och man blir lite mera inspirerad, efter en flytt av ett par spön.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.