lördag 19 februari 2011

80 000! You´re simply the Best!

Jag är så tacksam för detta bevis för mitt arbete, stort tack till er alla! Nu börjar man undra hur lång tid det tar innan besökare nummer 100 000 kommer! Detta är makalöst!
Vart kom jag i från? Jo, vi ska i anledning av detta titta lite på Pelle Propell, han kan mera än bara fånga snipar och lite större slipsar, så vi ta en liten smygtitt på honom!Pär fixar oftast våra levande Mörtar och vi står både för pimpelandet av Abborrar till våra riggar. Det går att skaffa levande betesfisk, men kvatiteten är lite si så där och storleksmässigt, är det inget vidare.
Vi vill ha större Mört som typ 200 gram + men det är verkligen en bristvara, eller så finns det någon som bokar i förhand eller plockar till sig dem större, innan andra får köpa.
Skitsamma, vi får våra gäddor ändå och det finns jo alltid en trevlig risk för en stor Abbborre med dessa mindre Mörtar. Bäst fiske har vi faktiskt haft på deadbaits och levande Abborre.

Vi kör med lite blandade riggar, allt från bara krokarna, till skedar och som här propeller och lite yllegarn, som fladdrar och lockar.
Som jag nämnde igår, så har levande Abborre under en sked börjat att öka fångsterna väsentligt och jag tror att det kommer att öka ju längre vi får hålla på med ismetet.

Denna dagen var det levande Mört som gällde fram, tills vi började pimpla upp lite Abborrer, första hugget kom ganska snabbt och det var mot alla odds, en liten snipa och jag insåg att vi kanske hade placerad 3 spön helt fel, vilket ja sa till Pär.
Snipor går inte bland dem stora om dem inte är självmordspiloter, tiden fick visa om vi hade rätt eller fel. Vi bestämde att inte flytta dessa spön och se vad som skulle hända och tyvärr fick jag rätt, det blev inga gäddor på spöna och vi skulle nog ha flyttat dem.
Vi satt och fikade och funderade ut vart en större gädda skulle hugga, jag sa till Pär att det blir på dem spöna, som står längre in eller dem som står i kanten (så långt bort från oss)
Än en gång fick jag rätt, ett fruntansvärt run blev det på ett liten spö med blänke och en levande Mört och jag kunde snart landa en fin 7 kilos gädda. Därefter går timmarna och Pär började gny lite över hans resultat, men det kom ett hugg på Pärs innersta spö!


Jag var ute på en rensrunda av hålen och hörde ett bleep och sen två, i det hårda vädret trodde jag att det var mitt spö, men jag fick se Pär stå med ett spö och jag såg att han krokade. - Är det en större?
Jag vet inte svarade Pär, men i samma ögonblick svarade gäddan med en rusning och jag sprang dit och hjälpte honom med landningen, vi hade lyckats än en gång på detta svåra vatten. Pär hade rensad hålet från snö och i samma ögonblick, som han rörde linan, tog gäddan hans döda Mört.



Klappat och klart! Här sitter han Pelle Propell med sin gädda, en fin fisk runt 6,5 kilo och han var lite gladare resten av dagen, fast vi inte fick mera. Jag hade dock ett snabbt hugg, som troligen var en Abborre av större format, men det var allt för denna gång.
Jag undrar varför det alltid hugger på det eller dem spön, som står längst bort? Jag har fått för mig att vissa gäddor skräms av ljudet, som skapas när man går på isen, det känns åtminstone så. Men ibland, som denna dag så hugger det, när man just har gått fram till spöet eller är på väg bort från spöet. Det skulle vara roligt att höra era erfarenheter kring detta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.