måndag 7 februari 2011

Reels and Braids.

Som kontrast till seanaste inlägget och glädjande nog, så har jag en del andra gäddor i Alsterån som jag kan fiska efter, när andan fallar på. Dessa lever i bästa välmående och det är ingen större risk att "Dunkfiskaren" kommer åt dem, det finns koll på läget vid dessa sträckor!Den ena av dessa avbildade gäddor, går i en stor göl och jag vet vart den har sin ståndplats och den andra går på en sträcka, var båtfiske inte är tillåtet, terrängen är öppen och vi är tre man som får fiska där.
Så jag tror och hoppas, att dessa två ska kunna bli stora med tiden och man har lite att se fram emot i framtiden. Men man vet aldrig med rovfiskare!
Jag har fått en del frågor om vilken spöbag man ska köpa för sitt gäddfiske och ett lätt och enkelt svar hade varit: Den som tar alla dina spön mm! Lite är det nog så, men jag ska ge er ett lite bättre svar på frågan.
Det du först och främst ska tänka på är följande: Vad ska du ha med dig, hur många spön ska den klara o s v. Sen ska du tänke på att den bör ha ett fack för ett stort parasoll eller ett shelter. Den ska ta dina banksticks, håv och skaft, vilket innebär att den bör ha lätttillgängliga fickor med dragkedja för dessa grejor.
Den bör ha bra vaddering, bra bärhandtag, bra justerbar axelrem och framför allt bra dragkedjor. Det finns spöbags var du har spöna inuti eller på utsidan som min på bilden, en del finns med lösa spöfickor och det är en bra lösning som skyddar dina dyra spön och rullar under transporten till och från vattnet.
Spöbagen ska vara rymlig och av ett slitstarkt material typ 600 denier nylon. Tänk genom allt detta och kolla marknaden, därefter bestämmer du vad du ska köpa. Titta på JRC, Nash, Trakker, Wychwood, Daiwa och Shimano, här hittar du garanterad vad just du behöver.

Ett flertal frågor om rullar och linor för flötmete och driftfiske finns också i min mejlbox och dem har tyvärr legat där ett tag. För landfiske, rekommenderar jag faktiskt Big Pit rullar av större modell, dessa rullar klarar det mesta och lite till.
Dem är egentligen gjorda för betydligt större fiskar, än vad vi har i våra insjövatten och dem håller. Prismässigt har dem gått ner i pris sedan dem kom fram och du kan nu hittar dessa rullar från 600 - 4000 kronor och det är bara din plånboks tjocklek, som bestämmer eller hindrar dig kring vad du vill ha. Daiwa, Shimano och Okuma har troligen vad du söker, även om du vill ha rullar med baitrunnerfunktion.
Jag använder endast monolina för bottenfiske nära land, inget annat! Flötmete, ballongfiske, drigtfiske med driftflöten, flötestrolling, spinnfiske och bottenmete på långa avstånd, sker med braids och min favorit är Power Pro linan i 0, 23mm som klarar det mesta och den flyter.


Jag fiskar väldigt sällan från båt, men Multiplikatorrullar är nog det bästa för trollingfiske och dem är oslagbara för driftfisket. Dessa rulltyper ger dig en bättre direktkontakt med dina beten, flöten och dem är betydligt starkare byggda. Titta på ABU Ambassadeur, Shimano och Okuma som är dem ledande märken. Igen är det braids som gäller vid detta fiske!
Jag använder sällan multirullar, det blir bara lite ibland under driftfiske med flöte eller ballong från land och så lite ismete förstås. Välj rulle efter hur mycket du ska använda dem, fiskar du mycket, ska du söka kvalité och det hittar du bland dem nämnda märken.



England fick sig en liten smäll av frost i början av vintern och paniken var stor bland alla fiskare som inte kunde fiska. Så småningom blev det lite mera normala temperaturer och fisket kom igång igen.
En lycklig lottad herre, som passade på med lite gäddmete i den närmsta kanal, var Ian Moules och det blev en lyckad premiär. Tyvärr bara ett napp på hela dagen, men vad gör det när fisken ser ut så här och väger lite över 13 kilo.
Betet var en lite Spratt, som är en släktning till Sillen och betet placerades i närheten av en av kanalens pråmar och hugget kom sent på eftermiddagen.
Vi har gäddor lite överallt var vi har vatten, till och med i våra större diken, men jag vet inte om dem håller denna klass, isåfall kan du höra av dig, jag kommer!




4 kommentarer:

  1. Spratt = Skarpsill (Sprattus sprattus)
    Skarpsill är nog allmän art även i Östersjön

    Hälsningar: Juha / www.ojaharju.com

    SvaraRadera
  2. Hej Juha! Jag vet inte om det finns Skarpsill i Östersjön? Jag tror att det finns i Skagerak och Atlanten eller? Jag skulle vilja ha dessa som beten hos den lokale fiskhandlare, då det är ett bra gäddbete. Hur man nu skulle lyckas med det, när man har svårt att få tag i vanlig Sill och Makrill?

    SvaraRadera
  3. Hej Luis
    Visst finns det Skarpsill i Östersjön.
    Kolla den här utbreningskarta som finns på Fiskerivärkets sidor:
    https://www.fiskeriverket.se/images/18.28d9b61d126d6846f29800012196/skarpsill_fangstomr.gif

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.