måndag 21 februari 2011

Blankpass, Ö o B och Hr. Nilsson!

Det hände inget under mitt fiske igår, jag var ute på en mindre damm med 4 spön och så mitt pimpelspö. Visst jag har aldrig fiskat från isen här innan detta pass och kanske fiskade jag fel, vad vet jag? Jag tycker inte om att blanka på gäddfiske.
Jag har dock fångat ganska många gäddor där förrut från land, men det ville sig inte och man började fundera på, om den grymma översvämningen hade rensad hela dammen från fisk. Jag hoppas inte det, för då är karparna borta för evigt eller kan hittas neråt i vattensystemet och det vore en katastrof av stora mått.
Vid middagstid rev jag ihop mitt habengut och drog mig hemåt för en dusch och lite föda och sen gick kosan till ÖoB. Man börjar bli en bra kund hos denna affärskedja och grunden till mitt besök var något, Pär hade nämnd för mig. Pär nämnde senaste vi fiskade att det fanns kromade plastskedar som engångsbestick och jag såg direkt, vilken nytta dessa plastskedar skulle ge oss i vårt fiske. Jag hittade både teskedar och lite större dessertskedar och jag tog ett paket av varje.
Du klippar dem enkelt med en avbitartång och använder själva skeden som ett större spinnerblade och du kan även använda en del av skaften till det samma. Det är lätt att borra hål i dem och det blänker riktigt bra.
Jag vet inte hur länge kromet sitter på skedarna, men det märker man snabbt efter ett tags fiske, jag tror inte att det släpper. Priset var 15 kronor för 10 skedar och det passar dem flesta fattiga gäddfiskare.

75 blandade plastpärlor i guldfärgat krom, 6 olika former och storlekar för 10 kronor. Små runda, platta, stora, ovala och droppformade, det blir fint för lite julgranstackel och en och annan större madamm, ska nog lockas med dessa smycken i framtiden.

Lite ny lina på rullarna blev det också. Denna lina från Fladen Fishing är helt okay, om du bara byter den lite oftare. Jag är väldigt nöjd med denna lina, den är stark, smidig och väldigt nötningstålig, priset är en 50 - lapp för drygt 700 meter 0,40.
Det en bra lina för isfisket, var linan tar en del stryk mot isen under drillningen, bästa knutar för denna lina är Palomar och 5 - turn Grinner. Så nu är det ny lina på allt och snart är det lul-lul tackel som ska hängas ner i hålen och det ska bli spännande och se damernas reaktion.


Logan Nilsson strålar som solen denna gråmulna dag, fångsten av denna fina Gös skete för ett par veckor sedan. Logan fiskade med rena tackel, inget lul - lul här inte, 8 gram bly, 0,60 mm Fluorocarbontafs med 8:ans Gamakatsu trekrokar och en 15 cm mört, som fiskades 50 cm över bottnen på 6 meters djup.
Dagens fiske var trögt med bara tre landade Gösar: 2 kilo, 4,2 kilo och så denna vackra fisk som drog ner vågen till hela 6,9 kilo (83 cm) och ett nytt personbästa för Hr. Nilsson var ett faktum. Klart att han skiner som en sol, han lyser upp hela sjön med sitt stora flin, det hade jag också gjord.



Här går den tillbaka för att glädja en annan sportfiskare och det är precis att den går ner genom hålet. Stort grattis Logan till en verklig fin fisk!
Jag skulle själv vilja prova på lite Gösfiske, men vi har inte så många vatten med Gös i min närhet, visst det finns ett stort vatten med enstaka riktigt stora Gösar, men det är nog inte lätt att hitta fisken där. Mitt eget PB, är en en fisk på 3160 gram som jag tog i sjön Ylen för 100 år sedan på trollingfiske och jag skulle vilja fånga en fisk runt 5 kilo på isfiske.
Kanske något man ska satsa på under nästa säsong, det finns lite vatten, som inte ligger så långt bort, men jag vet inte hur storleken är på Gösarna, kanske någon kan slänga mig ett bra tips på en rolig gössjö?




2 kommentarer:

  1. Vet att det då och då kommer upp nån gädda på 6-7kg i Hultabräan, inte långt dit! Har inte hört om någon iår, men vet ett par gubbar som brukar ta en och annan fin gös, så nog finns det gös på 5kg i sjön, det gäller bara att hitta dom! ;)

    SvaraRadera
  2. Jag vet om Hultabrean och att det finns riktig stor Gös där, men det känns lite som "Nålen i höstacken" Det finns lite yta att leta på och man bör nog ha någon med sig som vet vart dem går eller en djupkarta, så man kan leta lite själv. Närmre 10 kilo vet jag om att det har landats i sjön!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.