torsdag 10 februari 2011

Lite av varje inför vårens ankomst.

Jag börjar bli väldigt skeptiskt till isarna med detta väder, som råder och visserligen ska det bli kallt igen till helgen, men inom en månad, så sitter vi nog med öppna vatten åtminstone på dem sydliga breddgraderna av landet.
Än en gäng se upp med isarna! Jag tänkte presentera lite bilder även i dag och lite kring vad du bör tänka på inför våren och det härliga öppna vattnet, som vi nog alla längtar efter. Samtidigt blir detta svar på en del frågor från en del av er. Två spön med beten liggandes på en känd ståndplats, kan det bli bättre? Ett spö fiskades med frilina och det högre fiskades med ett ledgerfloat, som dock inte syns på bilden. Vad vill jag säga med denna bild då?
Jo, det finns gott om platser, var du inte får ner en banksticks och långt ifrån två för ditt spö! En Rod pod är enda lösningen på detta och det behöver inte vara den bästa, den dyraste eller värstingmodellen för 2011, det räcker gott med en billig pod till detta.
Dem flesta av marknadens Rod pods, går numera att få hyfsad raka och dina spön står där du vill ha dem. På denna plats går det inte att få ner något i backen, inte ens om du försöker med ett järnspett! Fiska skulle jag och en Rod pod, var enda lösningen på denna stenvall.

Första gäddan denna dag blev en liten snipa, som hittade en död Mört på platsen, inte riktigt vad jag hade räknad med, då det brukar finnas en större som sin ståndplats här. Vad jag vill säga med denna bild, är att du ska se upp med dessa "Flying Trebles" eller som man säger i svensk tal, lösa trekrokar.
Man vill inte gärna håva en fisk med krokarna lösa, det brukar bli en fantastiskt upplevelse att få ut krokarna från håvnätet, vilket brukar ta halva förmiddagen. Man landar oftast dem för hand genom ett nackgrepp eller ett gällgrepp och det är här du ska se upp, så du inte får den lösa kroken i handen!
På bilden ser du även mitt tackel för floatledgering, som består av ett långsmalt flöte, 3 SSG hagel och ett 2 - krokstackel. Du fiskar det med 50 cm överdjup och stramar upp din lina mot blyhaglen, så att flötet står lodrätt i ytan och så att flötet syns bra. Vid napp lägger flötet sig på ytan och vandrar sedan iväg, samtidig som ditt larm varnar dig.


Nästa napp denna dag kom på samma spö, dock var bete en Sill med lite extra kräm i form av en flavour. Flötet lade sig, indikatorn sjönk ner lite först och sedan gick den upp mot spöklingan och jag kunde landa en fin 6 kilos gädda.
Den försökte med alla konstens regler att få sin frihet, men än en gång blev det jag som bestämde, när den skulle få simma fritt igen och än en gång hade floatledgering visat sin effektivitet.
Metoden är suverän genom sin delikata presentation och känslighet och den lura fisken om och om igen, år in och år ut. Du kan variera väldigt mycket med denna metod typ som visad eller använda dig at ett större gidande blysänke och den fungera väldigt bra för hela fiskar och även för Kebabfisket.



Jag har fått en del frågor om vilka flöten jag använder till mitt sunken pater nostertackel. Jag gör mina flesta flöten själv och du kan i princip använda, vilket glidande flöte på marknaden, om du bara målar dem i en naturell färg som bruna, gröna eller svarta.
Det gör att gäddan inte ser dem så väl och vid fiske i väldigt grunt vatten, eller var gäddan har varit med förut, så använder jag dessa Fox Predator Sunk Float, som är transperanta.
Jag har dock varit ute för att gäddorna har huggt på dessa flöten i soligt väder, var dessa flöten avger lite blänk och det kan utlösa gäddans huggreflexer! Meningen var liksom att den skulle ta betesfisken som fanns i närheten.




Precis som under ismetet, kan man ibland få hugg från gädda sent på eftermiddagen, samma sak sker under fiske i öppet vatten. I vissa vatten och i vatten med större gäddor, kan det vara en stor fördel att fiska en bit in i mörkret.
En stor gädda har svårt att smyga sig på ett Mörtstim i dagsljus, men i skymningen eller på natten, har den lättare att komma nära sina byten. Så prova att sitta lite längre och jag lovar dig att väldigt ofta, så får du dagens största sent på kvällen.
Du har väl hört alla berömda historier om dagens sista kast och sen ser du bilden med en glad fiskare och en 10 plussare, så är det ofta och du ska inte missa detta om du har tiden för dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.