torsdag 1 juli 2010

Semesterfiske.

Semestern står för dörren och en del av er har redan börjat på denna efterlängtade ledighet. Jag ska passa på att önska er alla en trevlig semester och samtidigt uppmana er att ta med barnen ut på lite fiske. Passa på att lära ut hur man hantera fisken och sättar tillbaka den igen, det kommer att gynna våra bestånd i framtiden.Ingen blir mästare utan övning, vi har alla gått samma väg innan vi lärde oss hur man hantera en gädda. Jag fick mina bitmärken - det gör jag fortfarande! Men man kan lära ut det mest väsentliga redan när den kommande skaran sportfiskare är unga och sugna.
Visst vill barnen skryta lite, men låt dem göra det med en bild på den stora. Förklara för dem varför det är viktigt med en matta, varför man måste vara snabbt med vatten, så dem inte torkar i sommarvärmen, att man ska kroka snbbt vid mete mm.
Allt detta kommer så småningom att sitta i ryggraden på den yngre skaran som i sin tid tar över när vi andra har blivit mylla.

Jag får en dekl frågor kring Jerkbaitfiske under sommarmånaderna, som sagt jag är ingen jerk eller spinnfiskare, men jag kan inte se varför det inte skulle gå. Gäddan är dock oftast på djupare vatten, men med dem sakta och svävande rörelser, så borde det fungera väldigt bra.
Man måste dock låta dessa träbitar sjunka ner en bra bit eller fiska dem i kanten av diverse växtlighet var gäddan dels söker föda, men också lite skugga.

Denna 9 kilos togs på ett Jerkbait för bara någon vecka sedan och det räcker väl som bevis nog för att det funkar. En hungrig gädda tar det mesta om det bara presenteras på rätt sätt, plats och avstånd från fisken. Sommargäddan fightas väldigt bra jämfört med en köldstel vinterfisk, så det är laddad för cirkus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.