onsdag 14 juli 2010

Dave Lumb´s `Loch Tamer´ 10 feet 3,5 lb

Jag har ett större vatten i tankarna till hösten och det krävs en båt för att kunna fiska effektivt, jag vet av erfarenhet att det finns stora gäddor och samtidigt att det inte fiskas efter dem med någon större effektivitet. Det mesta fiske sker genom turister som kastar lite drag mm. Jag har letat, kollat och frågat runt lite bland olika spötillverkare och då jag vill ha lite lyx i näverna och samtidigt ett par spön som passar mig och mina metoder för just båtfiske, så har nog valet hamnat hos Dave Lumb. Han rekommenderade Loch Tamer till mig och jag kan få det byggt exakt efter mina specifikationer och leveranstiden är ca en månad.
Fujidetaljer rakt egenom hela spöet, helkork och byggt på en Harrisonklinga med en extra kraftig underdel som ger en otrolig power och håvstångseffekt.

3 - legged rings med en super fininsh ger styrka och SIC - ringerna klarar både mono och braids.


Här ses spöet in action och man kan nog tala om råstyrka eller hur, samtidigt så hänger klingan med bra under en stor fisks kamp för friheten. Jag har två spön i tankarna och nu börjar det bli dags att bestämma sig. Här under har du Dave´s egna ord kring dessa spön.

P-3 'Loch Tamer' 10ft/3.5lb: £170.00 Seven rings plus tip - 25mm butt/10mm tip.
This ten footer will tame the wildest loch (lough or lake) pike in the wildest conditions without ripping hooks free. And Lord knows I have tried! Capable of casting large baits when fishing at anchor, and excellent for trolling lures or natural baits, the P-3 has the guts to turn big fish from anchor ropes, but still has enough give to absorb sudden lunges from hard battling fish.
Ideally suited for use with braided lines (I have used 65lb Power Pro for some time) and rung to suit multiplier or fixed spool reels. Regular boat fishers on big waters from Lomond to the Lakes, to the Irish Loughs have used the Loch Tamer to tame pike to over 33lb (they have even been used on the puddles of the Norfolk Broads) - and Derek MacDonald landed his trout water beast of 37lb odd, another over 35lb and his tremendous 41 pounder on one!
If that isn't enough to confirm this rod's growing status a custom built pair are what Jason Davis used to take his phenomenal catch of thirty-five plussers! I have even had a fourteen pound rainbow on one of mine, but they have subdued much bigger fish elsewhere, like Adrian Brayshaw's world record Nile perch - all 213 pounds of it! Not to mention a few big Spanish catfish. A classic of the age!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.