lördag 24 juli 2010

Squid a la carté.

Nu kommer snart augustimörkret och då ska jag passa på att jaga katten lite och dessa älskar bara bläckfiskens doft och konsistens. Här kommer en liten snabbguide hur du förberedar dina bläckfiskar inför fisket. Bläckfisk finns hos fiskhandlaren, om inte, så går det att beställa och dem kommer oftast i mindre förpackninger som väger ca 500 gram och du får mellan 8 - 10 bläckfiskar, beroende på storleken.
Priset per paket ligger på 45 - 50 kronor beroende på vart du köper dem. Ta ur bläckfiskarna från förpackningen och låt dem tina upp i rumstemperatur, ju sakta, ju bättre.
Du behöver en vass kniv, en skärbräda och ett par fryspåsar. Lägg bläckfisken på skärbrädan och pressa lätt med handflatan på kroppen och huvudet trycks fram och ryggraden likaså.
Genom att du gör så, kommer hela huvudet att tryckas fram och du slipper att få bläck i hela köket, vill du ha bläck, kan du titta på Maimi Ink på tv-n istället ;-)

På ena sidan av bläckfisken finns en liten läpp som du ser på vänstre bild, här ska du lyfta på läppen och skära av huvudet. Under läppen sitter ryggraden som du ska ta bort, genom att dra ut den, det är den plastliknande saken jag håller i handen på bilden till höger.


Huvuden och armarna kan du klippa eller skära i mindre bitar och använda som mäsk, men det går också att fiska med dessa. Kroppen har jag till fisket och det är lagom med 1 - 2 bläckfiskar till ett tackel, köttet är segt och flyger inte av i kastet.
Frys ner dina bläckfiskar så dem är raka och fina, det blir lättare att hantera dem när du ska montera dem på ditt hair. Monteringen sker genom att du trycker en hairneedle genom kötet 3 - 5 gånger i ett zig - zag mönster och nedersta bilden visar vad jag menar.



Tråkla på dina bläckfiskar på din hair - rigg, använd en liten PVA - påse med småsten om du ska frilinafiska och väntan kan börja. Bläckfisk fungerar både färska och efter en natts användning. Jag brukar ha dem i solen under 5 - 6 timmar och vissa nätter är det bara dessa bitar som tas, det stinker, men ändamålet helgar medlen som man brukar säga. Man kan marinera köttet med olika fiskoljor mm och det ger också fisk, någon större kräsenhet har jag inte märkt under mitt fiske, är dem bara hungriga, så tar dem det mesta som erbjuds i sommarnatten.
Grunden till att jag använder en hair - rigg är inte att fisken är skygg, utan det är för att ha kroken fri för bättre penetration i mothugget. Anpassa hairet så ditt bete får rum, jag brukar ha mellan 4 - 6 cm och hakar alltid fast en liten flik av köttet över krokspetsen. Du behöver stora hairstops till dessa köttbitar eller använd en bit från en tandpetare som stopp.
Jag använder inte huvudet med armarna till bete, då jag har erfarat att fisken ibland bara tar tag i armarna och går med betet, varför vet jag tyvärr inte. Har du en större klump med kött, åker det in och din krok hamnar i munngipa under mothugget. Mäska med huvuden och armar och locka till dig fisken!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.