torsdag 29 juli 2010

Ett av mina gamla ställen som ska besökas igen.

Jag hamnade vid ett av mina gamla fiskeställen igår och en del gamla bilder på gäddor och Ålar kröp fram på hornhinnan. Jag har inte fiskat här på minst 15 år och jag ska ändra på detta till hösten.
Den lilla ån gav ifrån sig många fina Gäddor och Ålar innan vi bildade SG. Anguilla och även fram till 1993 var jag lämnade det lilla vattendraget.Svårt att sitta, men det går att få ut lite spön vid ålfiske och med ett flötmete och ett bottenmete efter gädda, så kanske man kan lyckas att få någon fin gädda som man kunde förut i tiden.

Nostalgin finns där alltid och jo mera jag tänker tillbaka, jo flera minnen dyker upp. Djupet är perfekt och den lilla ån har vid flera tillfällen gett ål över 1,5 kilo och gäddor mellan 5 - 10 kilo.

Här satt man en gång i tiden med en campingstol, träklyckor och foliebitar som nappindikatorer, Ambassadeurrullarna var frikopplade och kastbromsen inställd för att klara strömmen. När Ålen tog våra Löjor eller Daggmaskar, fräste det i första spöringen och The battle was on.
Jag ska uppleva detta igen, men med lite mera avancerade grejor som numera finns och jag hoppas att fisket är av samma valör och lika roligt.

Här en svart/vit gädda på 7,5 kilo från vattensystemet, den kom från en liten damm som ingår i systemet och den viser att det finns lite överraskningar att vänta. Gäddan är small som en pinne och det berodde på att den hade en stor trekrok sittandes i halsen och kunde inte svälja ner ett bete, jag lyckades att landa den och få loss kroken och den klarade sig.
Min största gädda från den lilla ån är en fisk som vägde 9,3 kilo, jag kommer inte ihåg vem som var med mig, men det finns bilder som jag gärna vill ha på den fisken. Den togs i en krök av ån var den hade en större buske som ståndplats och den föll för en hel Makrill på 25 cm, gäddan på bilden togs på en flötmetad död Mört.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.