torsdag 8 juli 2010

D.A.M Sumo Carp 12 fot 3,0 T/C.

Här kommer nästa spö som jag kan rekommendera dig att leta efter bland begagnade spö eller nygamla som står i butikerna och skräper. Här är det tal om ett spö med en lång seg och kraftig ryggrad, det passar till det mesta och även för bottenmete med stora beten som hela eller halva Makrillar och driftfiske upp till 100 meter. Nypriset var 2495 kronor, men jag hade turen att hitta det i Stockholm under en facklig resa och jag fick det för en tusenlapp.Kevlarklinga med en snygg flätad klinga och det ger spöet spänst och en enorm råstyrka. Svarta lindningar, hyfsad finish som kunde ha varit bättre med tanke på ursprungspriset.
Spöet är 365 cm långt och har en 30 mm buttring + 5 ringar och tipring, alla ringar trebenta aluminiumsfärgade och har en guldfärgad siliconcarbid och det ger en lite prålig profil och utseende av spöet.

Holken är en over and under och det blir inga flat spots på klingan under press från en stor fisk.


Rullfästet är en Fujikopia med lite Duplon på varje sida om rullfästet, spöet har ingen keeperring till dina krokar, men har ett väldigt bra lineclips som är lindad på spöet framför Duplonbiten framför rullen.



Här är spöet i sin helhet, ganska snyggt spö med en massa kapacitet och jag tror att du får svårt att hitta ett bättre spö för runt en tusenlapp eller vad du nu kan få ner priset till. Jag kan nämna att i samma serie finns det ett 9 fots haspelspö som jag lånade under ett karpfiske och jag landade en Gräskarp på 10,850 kilo, så vi pratar power här och dessa spö tål det mesta.
Jag fortsätter i morgon med ett billigt, men bra alternativ som också har gått ur produktion för flera år sedan. Kinetic Distance Pike 12 ft 2 ½ lb heter detta spöet, men mer om det i morgon.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.