fredag 23 juli 2010

Abborren i ostkustens skärgårdar.

Jag har fått en del frågor kring Abborrfisket här på ostkusten och jag har samlad ihop en del av frågorna till er som har fått vänta. Jag kan direkt säga att fisket har gått tillbaka och det är inte som det har varit, vad detta beror på är nog många faktorer och en av dem är att det fiskas med olagliga redskap som inte är markerade och man lägger sina nät på lekplatserna och längs vasskantarna längs hela kusten. Så är det tyvärr och gör inte kustbevakningen något i saken, så är detta roliga fiske snart ett avslutad kapitel. Det finns hopp och det finns Abborre på ostkusten och en del av dem är stora, riktigt stora! Varje år landas det fiskar upp emot 2 - 2,5 kilo, men det är långt mellan dessa och någon reproduktion blir det inte om det olagliga fisket får fortsätta!En lätt utrustning med ett 9 - 10 fots spö som har en kastvikt mellan 15 - 40 gram, en liten smidig haspelrulle med 0,25 mm lina är i det närmsta en perfekt kombination för Abborrfisket. Denna utrustning kan du fiska md hela dagen utan att bli trött i armarna, bästa fisket har du tidig morgon och på kvällen, mitt på dagen kan fisket nästintill vara hopplöst om du inte hittar ett stim.
Fisket är nog bäst i slutet av augusit och framåt, det är då Löjorna och annan småfisk kommer in och Abborren följer efter. Själva fisket är inte svårt om du bara hittar fisken och följer efter den allt eftersom stimmet jagar, vissa dagar kan du ha ett otroligt fiske och andra dagar blir det bara enstaka fiskar.
Jag går inte in på några bestämda eller bra platser, då dem jag har fått visat mig är hemliga och jag har gett mitt hedersord på att inte lämna ut dem, Abborren kan hittas lite överallt längs hela ostkusten. Det går att fiska från land, men det är betydligt enklare och effektivare från båt som har en vanlig motor och en elmotor, så man kan smuga efter stimmet utan att jaga bort fiskarna.

Mindre wobblare som dessa är dem effektivaste beten du kan använda, prova olika invevningshastigheter för att se vilken som attrahera Abborren till hugg. Vissa daggar huggar dem stenhårt och andra dagar följer dem bara efter och nafsar i dina beten.
Min persomliga favorit är Rapala´s X- rap i dem färgerna som är visade här på bilden. Dem är 10 cm långa och kastar bra, se till att hålla krokarna vassa, den gröna wobblaren är en Hart´s Minnow och den har också varit bra, dem dagarna var det har varit grön färg som har funkat.


En ganska så ordinär Abborre från ostkustens skärgård och bland dessa hittar du ibland även en del stora gäddor lite längre fram på hösten. Detta innebär att du behöver att använda en wiretafs som bör vara minst 30 - 40 cm lång, jag har mina i 50 cm längd och jag har faktiskt varit med om att en gädda nyp hela alltet under en trollingrunda mellan två platser. Det finns krokodilar på ostkusten, så använd wiretafsar under ditt fiske.
Jag vill även propagera för att du sätter tillbaka dina Abborrer igen, ska du ta en matfisk eller två, så ta något som kanske har fått en skada under hugget eller drillningen. Vi måste försöka att få tillbaka beståndet till den nivå som det en gång var, man snackade om europas bästa abborrfiske och nog var det så för 10 - 12 år sedan, men sedan dess har trenden gått ständigt neråt och det verkar fortsätta om inte kustbevakningen tar i med hårdhandskarna och stävjar rovfisket i skärgården.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.