tisdag 25 mars 2014

Wychwood MLT Agitator Bait Rods.

Hemma igen efter en hektisk Sportfiskemässa i Kista, jag ber om ursäkt för dagarna utan bloggande, men tiden har varit intensiv, som ni nog förstår.

Jag ska recensera Wychwood nya MLT (Multi Layer) Agitator spö för er under detta inlägg, ett spö var den gamla modellen var extrem på flera sätt och något av det bästa, jag har känd på under alla mina år.

Vad gör Engelska Wychwood då? Jo, de förbättra dessa spö! Vilket jag personligt inte trodde var möjligt för det fina priset mellan 750 - 850 kronor per spö och det finns så många användningsområdet med dessa spö.

Allt från gäddmete från båt och land, fiske med tunga jiggar, wobblare, Jerkbait i mindre storlekar till karpfiske på tuffa platser, denna serie klarar det mesta och betydligt mer! 

Jag har valt 10,6 fotaren, som har en testkurva på hela 3 ½ lb och det är ingen påk, utan ett spö som har kastegenskaper och drillningsegenskaper ut över det vanliga, så häng med och se för dig själv, vad Wychwood har att erbjuda dig. 
Toppögla med 14 mm innerdiameter.
Dessa spö har en sanslös styrka, något som flera fick uppleva på mässan i Kista och alla var mäkta imponerade över pris, egenskapar och framför allt över styrkan och den Powercurve dessa spö besitter.

Jag kan nämna att vi var tre man, som försökte att bryta den gamla modellen, det gick inte, vad som hände var att vi drog sönder en ny färsk 0,40 mm nylonlina, som var fastsatt i en skottkärra!
Alla ringar är trebenta.
Ringarna sitter ganska tät och klingan är uppbyggd, så att det inte finns några Flat Spots under press, alltså inte lustiga raka partier på klingan mellan ringarna, som man faktiskt kan få med på köpet med spö, som koster det dubbla eller mer.
Spöets ringning, 7 + tip.

Öglorna storlek på detta spö går från 40 - 14 mm och finishen är super fin och väldig bra gjord, man har lagt ner mycket omsorg för att göra en kvalitetsprodukt till ett mycket konkurrenskraftigt pris.
Buttring på 40 mm ger långa kast.
Jag har i dag på morgonen provkastat spöet med olika tyngder och man kan kasta tunga vikter upp emot 300 gram upp till ca 50 meter utan större problem och ett 100 grams bly, det hamnar nästan vid horisonten.

Jag vet inte hur starka dessa spö är, men de är kraftigare än den gamla modellen och det säger en hel del, Multi Layer klingan är stor förbättring och jag trodde inte det gick att göra den starkare, men den är det och det är en häpnadsväckande styrka i hela spöserien.
Alla ringar är av siliconecarbid som klarar nylon och braids.
Det spelar ingen roll vilken typ av lina du använder, Agitatorspöna har SIC - ringar, som klarar alla linor på marknaden och ni ser själv vilken fin kvalitet det är.
Overfit holk och slimline klinga.
Inga spigotholkar, som oftast gör ett spö svagare just i denna typ av holkar. Man har en overfit, som även den följer spöet kurva under press och detta är den starkaste holken, man kan ha på ett spö.

Agitatorspöna är slimline med tanke på styrkan och precis över handtaget är klingan på detta spö, värstingen i serien, endast 16 mm och det är bra, tunnare klingdiameter gör att man kan ge snabbare mothugg och kroka sin fisk på längre avstånd.
Kosmetikan på spöna.
Kosmetiken på spöna är lite mer modern är vad jag tycker om, jag kanske är gammalmodig, men jag gillar lite mindre text utan färginslag, men det är ända klagomålet jag har och som recensent, så måste jag nämna mina tanker mm.
Keeper ring för kroken under transport.
Alla spöna har en så kallad keeperring för dina krok och det gör det enkelt att förflytta sig antingen längs ån eller under båtfärden ut till gäddgrynnan och inga flaxande krokar är i vägen.
Gunsmoke colors på rullfäste och andra detaljer.
Alla detaljer runt handtaget och alla spöringer är i färgen Gunsmoke, som ger ett sobert utseende och det gillar jag.
Rullfästet med sitt vävda inslag, det är vackert.
Rullfästet klarar alla mina Big pit rullar, så det klara alla rullar på vår marknad och det är hög kvalitet och jag tror att det är Wychwoods egen rullfästen.

Det kryssvävda inlägget i rullfästet ger ett snyggt uttryck och det passar så bra in i alla andra detaljer som dessa spö besitter.
Det 52 cm långa korkhandtaget.
Spöna har helkork, det är varm och skönt att hålla i under kalla dagar och det ger lite Old School look, samtidigt sitter korken bra i din backrest under fiske från land.

Mycket bra kork, som inte har en massa lagningar av ihopblandat korkmjöl och lim, jag gillar detta skarpt och kan verkligen rekommendera dessa spö.
Engraved ändbutt med Wychwood loggan.
Spöna avslutas med Wychwoods egna graverade ändbutt och det avslutar historien om denna spöserie, som kommer att bli en dunder succé på den svenska marknaden, dessa spö tog England med storm och de kommer att göra det här också.
Bra spö? Jag köpte mig två stycken!
Jag gillar allt i dessa spö, slimline, men med en tjockväggig grym klinga, styrkan, flexibiliteten i spöna, det stora användningsområdet, priset, lifetime garanti och utseendet.

Dessa spö finns i 10 fot och med 2,75 lb - 3,0 lb och detta med 10,6 fot och 3 ½ lb, priserna ligger mellan 749 och 849 kronor och det finns ett 12 fots med 3,0 lb för 849 kronor. Varför betalar mera än du behöver, dessa spö har allt du behöver för gäddmetet, från båt eller land!

Produktbeskrivning:


Wychwoods MLT Agitator Bait Rod är helt nytt gäddmetespö, lanserat i december 2013 och uppföljaren till föregångaren som gavs allra högsta betyg av en lång rad svenska gäddmeteproffs.

Byggt med Wychwoods Multi Layer Technology vilket gör spöna robusta och högpresterande och till en njutning att fiska med. Matt klinga, superba linringar, korkhandtag m.m.

Detta spö på tio och en halv fot och med 3,5 lb klinga är för dig som fiskar efter de största gäddorna i strömmar och på djupbranter och som flötestrollar med stora fiskar.

Specifikationer:

* Built without compromise
* High modulus matt finish no-flash blank
* Braid friendly triple leg rings
* Hook keeper ring for convenience when moving
* Gunmetal trim rings and laser engraved butt cap
* Full cork handle with screw lock reel seat
* Lifetime rod policy

Jag är sålt på dessa spö och kommer att använda dem till både gädd - och karpfiske, ta dig en titt på dessa spö och är du intresserad, så kontaktar du www.metebolaget.se och gör din beställning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.