onsdag 5 mars 2014

Gäddan gillar grodlår och flyende beten!

Jag såg effektiviteten hos grodorna redan i min ungdom, jag var 9 år gammal, när en äldre gentleman visade mig hur man satte en levande groda på kroken, utan att grodan tog skada.

Han klämde grodan lätt mellan bakbenen och trädde genom en större enkelkrok och kastade grodan in mellan näckrosbladen och låt den simma lite och sen drog han lite o s v och tills vattenytan exploderade och han landade en fin gädda på några kilo.

Det där var inget för mig, jag var 9 år gammal och grön på gädda och samtidigt lite väl mjuk och djurvän. Nu är man snart 55, fortfarande djurvän, jag är jo gift och stenhård som en stridsvagn, men att fiska med live frogs ... nja, det kan jag vara utan.
Ni har säkert upplevt explosionen i vattenytan, när en gädda tar en fisk eller era beten, dem huggen är hårda. Lika hårda som stridsvagnen, men inget mot vad huggen är på de följande beten, som följer!
Dessa är från Serbien och de är så naturliga att röra vid och har super starka och vassa enkelkrokar och dessa krokar sitter exakt på samma ställe, som när gubben i Danmark visade mig hur kroken skulle sitta.
Långa lealösa ben som bara hänger med och dinglar i vattnet, väldigt naturtrogna rörelser och de är effektiva och i en massa hiskliga färger, mer giftgrodor, än vad vi har i vår svenska fauna.
Roterande grodor som med sin spinner effekt lockar till sig gäddorna genom rörelser, färg och ljud.
De flesta är vasskyddade, så man kan i princip kasta dem överallt och rakt in i spenaten, var gäddorna står och lurpassar.
Man fiskar dessa grodor med en sakta dragning, sen en svag knyck, som får benen att göra ett simtag och så håller man på tills det exploderar i vattenytan och gäddan krokar ofta sig själv mot det lite styvare spinnspöet, som man måste använda.
Här en vasskyddad variant på spinn groda, vem hade tagit upp denna i svenska skogarna, inte jag i alla fall! Men gäddorna tar dem med glädje, de älskar grodlår! Sen när blev gäddorna finsmakare?
Får du tag i dessa flytande gummigrodor, så köp några stycken och fiska med dem i eller i närheten av växtligheten, de funkar väldigt bra och har sina dagar på sjön.
Andra flyende beten som Poppers är nog mera gångbara i Sverige, åtminstone används de nog betydligt mera än konstgjorda grodor.

Man fiskar dessa med spöet högt och bra linkontroll, samtidigt som man vevar och knyckar i spöet samtidigt, mycket samtidigt här, fick du ihop det?
Poppers ska dansa i sick - sack på vattenytan längs med eller över växtligheten och jag rekommendera dig att hålla i grejerna ordentligt, det smällar av bara farten i hugget.
Poppers finns i alla möjliga färger och storlekar och här är det bland annat lite Makrillfärgade Poppers för storviltsfiske, men det funkar även i våra insjöar.
Du såg lilla Busters lite häftiga Jerkbaits med Nemofärgen, denna och Zalt kan fiskas på ytan som poppers med spöet högt.

Men spöet bör vara lite längre då dessa väger lite mera och vill gärna sjunka, så ett 11 - 12 fots spö är att rekommendera för dessa tyngre beten.
Det är vara bleka på sjön, men när Madame Pike väl har bestämt sig för att döda en frogga eller en Poppers, så händer det saker vill jag lova och än en gång, testa dessa typer av beten och håll i dig! Det går i 200 ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.