söndag 16 mars 2014

Abborren gillar små mumsbitar?

Jag står i jobb till panna just nu, inte bara hemma, utan också på jobbet och det blir helgerna man får höra om helgarbetarnas bedrifter ute på Kalmar sund och i våra åar, Abborren är på gång!

Dessa herrar går och småflinar lite efter att ha berättat om sina fiskar, men efter Sportfiskemässan i Kista till den kommande helg, så ska jag ut och njuta lite av den friska luften.
Abborren är på gång nu!
Jag ska börja med ett litet tips till er som inte har tillgång till båt, det där med vertikal jigging är inget jag har gett mig in på, men jag använder dessa jiggar under ett flöte och har ganska bra framgång ibland och det sker från land.
Drennan Piker flöte.
Jag använder ett Drennan Piker flöte i minsta modellen och har lite mindre bly än de 12 gram som detta flöte kräver.

Jag har 3 - 4 SSG - hagel, vilket gör att jag ser mer av flötet i blåsigt väder och vertikaljiggen får driva med flötets rörelser och sedan knycker jag in jiggen sakta och det är en väldig framgångsrik metod att lura en och annan fin Abborre på.

Prova detta från land, men även från båt, det ger predatorerna all tid i världen att hinna ifatt ditt bete och allt du behöver göra är att ha ögonen på flötet och ha en bra linkontroll mellan spö och flöte. Kroka direkt flötet sticker i sidled eller dras ner!
Mums för Abborren.
Jag nämnde för ett tag sedan att vi har en väldig duktig betesbyggare i Nybro, tyvärr ligger han på sjukhus, inget allvarligt, men ändå och här kommer lite smakprov av de jag har fått för test.
Mumma för Öringarna.
Super fina beten med en suverän gång och dessa skulle nog passa i ett öringvatten eller en bäck, eller kanske i Put and take vattnet.
Super fina och med en finish som ska ses.
De flesta görs i Amerikanskt Hardwood och det börjar med en kniv efter en mall och sedan putsas formen till. Flera målningar och därefter ringar krok och ett flertal lager med lack.
5 cm prickigt godis.
Jag skulle vilja se den hungriga Abborre som låter denna skapelse passera och överleva! Det är prickar, paintbrush and you name it, det är enormt fina beten med en fin gång och det blir nog till priser under 100 - lappen?
Salmo Slider eller bara gäddornas överman?
Jag ser lite antydan till Salmo Slider här, men med sked och denna svävar på mellanvattnet och har en fin gång när man börjar veva eller knycka in den.

Jag kommer att göra ett större reportage om denna Finska gentleman lite längre fram och jag hoppas ni har ögonen på bloggen.

Finishen ska ses, det går inte att beskriva och likaså gången på dessa hantverk, det är makalöst i mina ögon och jag har sett en del saker genom tiderna!
Behöver vi mer får att lyckas?
Vi, grabben och jag har gott om beten, detta var vad som fanns i en Planobox, men jag misstänker att denna box kommer att fyllas på ytterligare med tiden.
Njut, vi lever bara en gång!
Passa på nu ni som är lediga, vädret är bra och fint för fiske och som sagt Abborren och gäddorna är på gång nu. Glöm inte de mindre vatten som alla rynkar på näsen av, de hyser ofta grov fisk.

Varför? Jo, alla fiskar inte här i tron att där finns väl ingen stor fisk, men predatorernas kannibalism gör att de har föda och växer, men alla kör bara förbi mot "Storfiskvattnen"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.