söndag 2 mars 2014

Ett spö och rörlighet är ofta en bra och effektiv metod.

Man behöver inte alls ha 4 upptacklade spö, stol, kärra och gud vet allt med sig för att kunna lyckas med sitt gäddfiske. Man fiskar med ett spö under spinn och Jerkfisket och oftast sitter man med ett spö i båten också och det ger gädda och även stor gädda.

Vi som fiskar från land har också stora möjligheter och här tänker jag mest på rörligheten runt eller längs ett vatten och med ett spö, fiskar man faktiskt ganska effektivt. Så jag tänkte gå genom hur jag gör detta och vad jag släpar med mig.
Ett spö, 1 bankstick, håven och hinken med mina beten, kamera och extra tillbehör. Mycket mer än så är det inte och det ger en stor rörlighet och chansen för att fiska av stora områden.
Mattan är en självklarhet och i den bär man det mesta, som vågen och annat under resans gång. Se till att ha en matta med bärhandtag, så kan du även väga din gädda i mattan.
Braid är ett måste i det mesta av gäddfisket och så även en robust rulle med bra broms och bra uppläggning av linan.
Jag har med lite deadbaits för detta rörliga fiske och helst av allt, ska det vara en salig blandning av lite av varje.

Jag flötmetar, bottenmetar och spinnfiskar under dessa dagar, var man kanske inte har allt tid i världen och det kan vara ett morgonpass eller ett pass efter jobbet var detta sker.
Lite flavours och olja följer alltid med som lite av en helgardering och en Syringe för applicering av dessa doftämnen.
Mitt flötmete tacklas på detta sätt och jag kan, om jag vill ta bort flötet, dra ihop flötes stoppen och spinnfiska och bottenmeta med detta kvar på huvudlinan, gäddan märker inget.
Några spinnbeten ligger alltid i hinken och hinken är min stol. Vid bottenmete har jag ingen indikator, utan tittar på linan eller flötet vid flötmete.
En Rig - bin med lite olika tackel, allt från dessa Bling - bling tackel, till rena tackel med bara mina krokar finns också med och jag kan välja lite bland detta eller efter behov.

En ask med blyhagel, mina verktyg, kameran ligger också i hinken och med dessa saker rör man sig snabbt och enkelt längs vattenkanten i hopp om att hitta en fin gädda.
Ibland hittar man rätt, men oftast blir det mest gäddor upp till 4 - 5 kilo, men vad gör det? Bättre att försöka än att sitta hemma med sina abstinensbesvär, chansen för en stor fisk finns ju, om du fiskar i rätt vatten.

Fiska korta stunder på varje plats, som ser lovande ut och prova även flera metoder och du hittar snabbt något som ger napp. 30 minuter på en plats med Sink and Draw bör väcka en gädda till liv och sen går du vidare till nästa plats och på det sättet fortsätter du och man lär sig mycket genom detta fiskesätt, både i nya och gamla vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.