måndag 17 mars 2014

Lite tips för dig som är ny inom Abborre och Gäddfisket.


Abborre på livebait.
Abborren tar gärna ett dött bete, men levande beten är absolut det bästa. Abborren lever i stim och älskar att jaga tidig morgon och sena kvällar och du bör vara ute vid dessa tider.
Använd mindre livebaits för Abborren.
Mindre levande beten är väldigt bra och du kommer att få abborre på betesfiskar mellan 5 - 10 cm, men du ska veta att en stor Abborre kan klämma i sig en 20 cm mört utan större problem, så är du efter de största exemplar, så variera storlek på dina betesfiskar.
Mitt tackel för livebaits och Abborre.
En liten bit braid håller ihop spinnarkroppen och de två propellrar och mina färgglada pärlor och i beteshaken hänger jag min Drennan Green wire i 15 lb, som är knytbar och enkelkroken monteras i betesfiskens mun.

Detta lockar mycket och Abborren tål inte konkurrens om födan och ser mitt bling - bling som en inkräktare och den tar mitt bete.
Mindre gäddflöte fungerar bra för Abborre.
Välj så litet flöte du kan för fisket efter Abborre, de gillar inte för mycket motstånd från flöten mm och minsta Drennan Piker är ett bra utgångspunkt, ett flöte som klarar 12 gram för att ställa det rätt med bra synlighet.
Det bombsäkra betet till Abborre, Lövmaskar.
Lövmaskar, Daggmaskar och alla möjliga maskar i all ära och de fungerar väldigt bra, men vi får inte glömma att vanliga räkor, Tigerräkor och Tångräkor och maggots fångar varje år väldigt stora Abborrar, prova gärna en cocktail med lite av varje, det kan vara en lösning en trög dag.
Använd vanliga Wagglerflöten för maskfisket.
Wagglerflöten håller sig stabila och dessa flöten användas för On - the - drop fiske, lyftmetoden och på vanliga sätt, var du har lite bulkhagel, en bit upp på linan och ett napphagel närmre kroken och betet, du kan även sprida ut dina hagel längs hela djupet och få ett saktar sjunkande tackel.
Gäddan gillar också livebaits, men det ger fler snipor.
Livebaits för gädda är suveränt och de som används mest i vårt land, men jag för lite statistik och jag ser klart och tydligt en tendens till att större gäddor tar döda beten, åtminstone i mitt fiske, hur ligger det till i ditt fiske?

Eller tillhör du skaran som aldrig prova med döda beten efter gädda? I så fall har du missat mycket, men det är inte för sent att ta upp detta enormt spännande fiske.
2 - krokstackel för gäddorna.
2 - krokstackel med 7 - 12 cm mellan trekrokarna är vad jag själv anser vara bäst och det beror lite på storleken på mina betesfiskar, så ha lite variation på dina tackel, så kan du snabbt byta till rätt tackel som passar för din betesfisk.
Jo större betesfisk, jo större gädda eller?
Är det så att större beten ger större gädda? Både ja och nej! Jag har fångat stor gädda på 5 cm mörtar och jag har haft en 5 kilos gädda på släp efter båten, som vägrade att släppa en 40 cm lång död Id!

Jag har fångat 3 kilos gäddor på braxen, men ska sanningen fram, så är det nog så att stora betesfiskar fångar stor gädda, men du kan få flötestrolla i 3 veckor innan rätt dam kliver på!
Deadbaits direkt från havet, ovanligt och doftande.
Många är rädda för att prova med deadbaits från havet, som Sill och Makrill mm och lika många anser att dessa beten fungerar inte och en del påstår att dessa beten fungerar inte i vissa vatten.

Ta det från mig, som började med Sill och Makrillar som bete för 46 år sedan och fram till dagens datum, så har jag inte påträffat ett ända vatten, var dessa havsfiskar inte har fungerat, det gäller att fiska hela dagar och inte bara en timme på fel plats!
Gäddan och Abborren finns nästan överallt i våra vatten.
Så är det, dessa roliga predatorer finns nästan överallt i vårt land, de är ett fåtal vatten som inte håller gädda eller abborrar och som jag har sagt förut, sök på hemmaplan, dessa predatorer blir stora även i mindre vatten.

Det föder sin egen föda och blir stora! Hur många gånger har du inte hört - Ah, där finns bara tusenbröder! Jag kan lova dig att bland dessa tusentals små kortväxta abborrar, så går det stora 2 kilos klumpar och mumsar isig, när det passar dem!

Samma sak med gäddorna, det finns gott om snipor, men inget annat och då lägger man inte ner tid på detta vatten, här kan gå flera stora gäddor som lever på snipor upp till 2 - 4 kilo, men det är du jo inte intresserad i eller hur?

Åk dit ett gäng, om ni har ett sådant vatten, var ni misstänker att det finns grov fisk, men aldrig har provat och fiska en helg med lite av varje och jag vet att ni kommer att märka, om det finns stor abborre eller gädda i dessa bortglömda eller negligerade vatten
Fiska efter Abborre och Gädda, där vinden ligger mot land.
Betesfisken följer ofta vindar och vattenströmmar, de följer efter insektslivet som ramlar ner på ytan och predatorerna följer med eller ställer sig rent av i motvinden/vattenströmmen med huvudet vänd mot vinden och invänta sina byten.

Så fiska i alla områden som träffas av vinden, det är oftast där rovfisken ställer sig och där du ska fiska, det brukar bli betydligt bättre resultat, än om du fiskar var det är totalt vindstilla.

Det var allt för i dag, jag vet inte om jag hinner blogga mera innan Sportfiskemässan i Kista, men kom förbi oss och ställ dina frågor, kika på prylarna, ta ett snack med oss, vi på metebolaget finns där alla tre dagar och vi önskar dig välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.