lördag 15 mars 2014

Jag önskar er skitfiske grabbar!

Tommy och Jonas är två glada bröder från Emmaboda, som ska riva isär Törn, en större sjö med grov gädda och dessa lokala fiskare ville veta lite kring verktyg som behövs för gäddfisket.

Kul att unga grabbar ger sig på stora vatten med både spinnfiske och mete från land och med pappas båt och jag hoppas verkligen ni kommer att lyckas med denna bedrift. 

Sjön visar varje år upp gäddor upp emot 13 - 14 kilo och det finns garanterad större exemplar, så skitfiske på er och glöm inte att skicka mig bilden på den stora!
En Peang är ett måste.
En lång och kraftig Peang är ett av de bästa hjälpmedel för att få loss krokarna i gäddan. Jag slipar ner spetsen lite och man får ett bättre och starkare grepp om krokarna.
En kraftig tång är också till stor hjälp.
En kraftig tång bör också finnas med i er utrustning, de finns att köpa ganska billigt på ÖoB för ca 40 kronor och köp den längsta ni kan hitta, det finns raka och böjda tänger och är spetsen lite tunn, så slip ner den.

Ni bör även ha en liten fin avbitartång för klippning av wire och en kraftig avbitartång för att kunna klippa sönder en krok mm, så det blir en liten investering, men ni räddar så många gäddor!
En 15 cm lång mört på väg ner i avgrunden.
Det går så fort ibland och vid mete med död fisk, sker det ganska ofta att större gäddor sväljer betet på plats och som ni ser så glider de bara ner i svalget och det går fort vill jag lova.
Catch and release vid hjälp av håven.
När man ska sätta tillbaka fisken, så är det bästa sättet att göra det genom att man använder mattan som underlag och gädda kan simma iväg. Jag vet att detta inte går överallt och ibland är det höga kanter längs våra vatten.

Använd då håven, låt gäddan ställa sig rätt i håven och sen drar ni ner håven och gäddan kan sedan simma iväg.

Se upp med fenor och annat, dessa ska ligga längs fisken under tiden ni bär den till vattenkanten, så inte gäddan skadas.
Blodsugande Vampyrer.
Jag plockar bort eventuella blodsugare på mina fiskar och grunden till detta är att de bildas små sår eller röda utslag, var dessa små Vampyrer har suttit och de sitter fast ordentligt ibland.

Sista frågan från grabbarna var vilka skeddrag jag rekommenderar och jag ska vara lite gammalmodig här och säga att Abu Atom i 35 gram och färgerna Blå/Silver eller Grön/ Guld, Abu´s Utö silver och Mörtblänk i guld, samt Daredevil draget som är rött/Vit med silver, det är nog de skeddragen, som har fångat flest gäddor genom tiderna, i alla fall för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.