tisdag 11 mars 2014

Nya dofter på gång och en super krok.

Jag beställde för över två månader sedan några flavours och oljor till mitt gäddfiske och dessa har inte kommit fram och nu har jag hittat lite andra saker, som ska provas och dessa kommer från PikePro.
Jag beställde hela serien och det innebär 7 stycken flaskor med följande dofter: Smelt, Salmon, Herring, Pilchard, Sardine, Mackerel och Lamprey och dem hoppas jag kommer fram.

PikePro har även färger för betesfisk som sprayas direkt på betesfisken och sen låter man det torka i ca 1 minut och sen sitter färgen där permanent.

Jag ska få några av dessa sprayfärger för test i samma paket och det ska bli spännande och se hur dessa saker fungerar och självklart för ni se mera kring detta.
Tiemcos 600SP.
Jag fick en fråga kring vilka enkelkrokar jag använder till mitt predatorfiske, en fråga som beror lite på hur mitt tackle ska vara.

Fiskar jag med en enkelkrok och en trekrok på mitt 2 - krokstackel, så har jag en enkelkrok typ karpkrok i storlek 4 eller 2 tillsammans med en trekrok. Enkelkroken håller oftast bara fast betet, men bör vara starl, då den även hamnar i fiskensmun.

För fiske efter gädda med endast en enkelkrok, så är mitt val Tiemcos 600 SP i storlek 4/0 som du ser här nederst på bilden.

Det är en krok som man binder flugor på för Tarponfiske och den håller verkligen och man kan inte rätta ut den, inte ens med sin kroppsvikt vid ett bottennapp!
Cutting Point.
Dessa krokar är inte billiga, ca 13 kronor per styck, men styrkan, skärpan och den så kallade Cutting point som penetrerar det mesta, gör dessa krokar till mitt val. Jag använder även en större storlek för fiske efter större brutala arter och där har jag storlek 8/0.

Perfekta krokar med det rätta bettet och bra för Kebab, fiskbitar, filéer eller hela fiskar och det längre skaftet gör att man lätt kan göra en bra knotless knot med olika material t o m med en smidig wire.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.