onsdag 4 januari 2012

Lite längtan till ett gammalt vatten!

Finns det något mer spännande än att sitta på ett ställe i en sjö, var du vet och har sett bildbevis på flera Abborrar över 2 kilo och en toppfisk på över 3 kilo? Jag tror inte det och det ska sanneligen blir flera pass där i vinter, om det blir is och med mig ska jag ha min trogna vapendragaren Slättengren.

Vi hann tyvärr bara med ett pass förra året och vi kände flera som var framme och jag lyckades med en fisk runt kilot, innan isen gick upp. Denna dag hade vi problem att ta oss ut på isen och vi ska inte tala om hur det var att komma i land igen på eftermiddagen.

Jag vet grunden till varför vi inte lyckades, fisken var utspridd och troligen lite mera inställda på lek än föda och den sitsen ska vi inte hamna i denna vinter. Vi lyckades dock att lokalisera ett nytt ställe, var vi hade flera känningar och även denna plats ska testas. Vi har allt klart, vi behöver bara en bra is och jag ser verkligen fram emot att se Pärs min, när en av dem stora randiga kliver på.
Till detta fiske har jag ett hemmabygga som inte går av för hackor, när det gäller stumhet och styrka. FIG - rulle med Berkeley Big Game lina i 0,31mm. Jo, du läste rätt! Detta gör att man kan chocka Abborren direkt och dra upp den. Färgkroken är i storlek 8 och pirken är en RAN 60 mm i silver/silver. Jag byggde detta "Slakterspö" redan våren - 93 och det håller fortfarande efter alla år och Abborrar.
Första "stora" Abborre på detta spö kom från Linnéasjön, var jag lade mycket tid efter större Abborre. Denna fisk på 1620 gram chockades från 6 meters djup och raka vägen upp genom hålet och den var chanslös, den föll för en Rapala balansare i Abborrfärg.
Spöet är en förlängning av min hand och genom årens lopp har man lärt sig hur alla rörelser i pirken ska vara och allt annat är fisk som är framme. Denna fördel gör att man inte river en fisk, utan håller sig lugn och fortsätter med pirkens svepande rörelser tills den randiga hugger i ren ilska eller hunger och då kan jag lova att det finns inga tveksamheter, om vad som händer. Fisken på bilden är den vi fick sista isfiskedagen förra vintern.
Samma sjö, dock är detta 1995 och det är samma pirk och samma krok och spö, det håller! Som ni ser så hade jag en gång i tiden hår på svålen och Bengt har fel, som påstår att jag har varit skallig sedan födelsen. Jag tror att det var Tommy Johansson som snabbt var framme med kameran och tog bilden.
Här har du Ran - pirken, som tyvärr är väldigt svår att få tag i numera och finns det någon som har några liggande, så är vi intresserade i att köpa dessa, om de är i skapligt skick. Här ser du även en del av mina trekrokar, ganska skarpa färger just för att reta upp Abborren och för att Abborren ska ha en markering var den sätter in hugget. Fan va man blir sugen på 15 cm kärnis och lite pudersnö, som ger en lite sträv ytan att gå på, det räcker och ni får bilder att beskåda.