Jag var vid Rismåla göl nyss och isen låg kvar i Bloms vik och även en seg ishinna längs badplatsen, så fiske på dessa mäskade platser var omöjligt och det var bara att vända näsan hemåt igen. Jag passade dock på att mäska vid badplatsen och förhoppningsvis tär nordanvinden och dagen snöblandade regn som man har lovat, så pass mycket på isen att den antingen försvinnar tills i morgon eller att jag kan få bort den med håvskaftet!
Så ser det ut i lilla Nybro, vi har tyvärr inte samma temperaturer som längre söder ut och man får förhålla sig till detta. Något gäddfiske blir det inte, jag ska ta hand om lite av mina egna spön och även Staffans, om han kommer med dem nu på morgonen.
Han har två Rod Hutchinson IMX som behöver en översyn och det gäller för min del att få upp finishen till något så när nyskick, två nya toppöglor behövs, då dem gamla är slitna efter allt fiske sedan - 93, en ögla ska bytas och ett par nya ändbuttar ska bytas.
Vill du följa detta, så kommer det lite före - och efter bilder på karpbloggen under dagen. När vi ändå är inne på spö, så kommer här lite tips till dig som du bör ta tillvaro på, oavsett om du har nya spön eller köper begagnade.
Du bör se över dina spö med jämna mellanrum, man får lackskadar med tiden och lacken eller Flexcoaten på dina lindningar kan spricka sönder av kasten eller om du slår spöet mot något. Om du får sprickor, så måste du åtgärda dessa direkt! Vatten och smuts tränger i under lindningen och denna tar skada genom att den blir blek och sedanmera ruttnar och det blir bara värre med tiden. Ny lack eller Flexcoat löser problemet!
Rengör dina spön några gånger om året, tvätta dem i ljummet vatten och en lätt tvällösning, öglorna rengör du med en mjuk tandborste, som kommer in överallt. Spöholkar slits med tidens gång och till slut börjar dem att glappa eller blir lösa, värst är det med spigot holken som du ser till höger, sköter man inte dessa, så går spödelarna snart ihop och spöet blir odugligt.
Ett par strykningar med stearin ser till att holken inte slits och det blir även lättare att sätta ihop och dela på spöet, helt klart ett måste för både nya och gamla spön, det ökar livslängden avsevärt och tar inte många sekunder att utföra.
Om du ska reparera lackskadar, så är ett av de bästa avfettningsmedel dessa sårtvättsservetter, som du hittar på jobbet eller Apoteket, torka av skadan och låt spöet stå en 15 minuter, så vätskan i servetten kan avdunsta och sen torkar du ren med en ren, dammfri och torr trasa och därefter lackar du.
Torka dina klingor med dessa och se vilket lyster de får, dessa servetter rengör otroligt bra och de skadar inte den befintliga lacken.
Se över dina öglor, den största boven är braids eller spunnen lina, man skriver braid friendly rings i reklamen över ett spö, men du ska veta att dessa härda linor sliter väldigt mycket på öglorna och det är främst toppöglan som får stryk genom att vevande vid spinnfiske, flötmete, flötestrolling och karpfiske, var små spörörelser hela tiden får lina att slita på den keramiska innerringen i öglan, så håll en koll på dina öglor och byt dem vid behov.
Båtfiske tar hårt på spöna och jag vet att det är i båtarna dem flesta spön bryts av och sen den berömda bagageluckan på bilen. Spinnfiskaren som smyger runt i buskarna slår spötoppen mot grenar mm och det kan bli som på bilden nedan och den toppöglan är du tvungen att byta, då den skadar linan både under kast och under invevning och oavsett vilken lina du använder, så kommer den att nötas av under drillningen av en fisk, så ha koll på dina spön!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.