fredag 6 januari 2012

Ska jag eller inte?

Jag kan bara konstatera att något karpfiske blir det inte i morgon, vi provade i dag, men det ville sig inte av flera grunder, vilket ni kan lösa om på karpbloggen, om ni så önskar. Tempen ute säger mig att det inte går, eller så blir det som i dag, var självaste Satan vann över Slynan och mig, 1 - 0 till honom, Satan alltså! Slynan tar aldrig några poäng på mig!
Jag står i valet och kvalet om att väcka min fru tidigt i morgon bitti och på snorhala vägar, köra mig till en håla någonstans i horisonten, var jag kan knipa ett par snipor eller kanske en större Pike? Det eller att ta hand om Stallepojkens Rånny Hudlössons IMX, som har alla möjliga längder, breddar och höjder, men lack finns det.
Det sistnämnda sker i så fall hemma i värmen och man kan pula med spöna och känna sig klen och vek över att man inte åkte till gäddhaket. I gäddhaket blir det bara kyligt och telefonen ringer en gång i kvarten med frågan: - När ska mina spön bli klara...jag vet fan snart verken ut eller in längre!
Det kan vara öppet, där jag kanske fiskar i morgon, men risken är ändå stor att bakvattnen är täckte med en tunn is, som gör det svårt att fiska. Jag ska ringa lite folk i trakterna och höra med dem om läget och sen får jag nog bestämma mig under kvällen och om jag ska åka ditt, isåfall så ska en del deads fixas till med lite parfym, som The Fat Lady tycker om eller några av hennes väninnor.
De fanns ett par frågor i mejlen i dag och en fråga var, vilken pod jag använder för att fiska med spöna stående högt under fiske i strömmande vatten. Podden är en JRC Euro Pod som klarar tre spön, den har tre ben och fungearar som en mega tri-pod. Spöna kan ställas rakt upp och så de pekar neråt, om man vill, den är justerbar i alla lägen och jag tror den ligger på ca 80 £ i England.
Spöna står i så kallade B - cups, en backrest, som har en botten som spöet står mot, allt får rum i den medföljande bag och allt jag gör är att ta bort larmen från podden. Jag fiskar antingen med linan i ett lineclips, med lös spole eller med en lös baitrunnerfunktion och mina tackel är glidande och betet fiskar ca 1 meter över bottnen.
En annan fråga var vilka larm jag använder till mitt gäddfiske. Fox Micron M med röd diodlampa och Micron MMX, som du ser på bilden är dem larmen jag rekommenderar. Micron M finns på marknaden fortfarande, men MMX får du köpa begagnad eller söka efter dem, kanske har du turen att hitta nya och då ska du slå till. MMX har en drop - back bite funktion som är guld värd, i o m att du hör skillnaden om gäddan går ut eller om den går emot dig.
En del tycker att Delkims är det bästa, men jag måste tyvärr säga att oftast bleepar Delkims lite väl mycket under gäddfiske och framför allt med bottenfiskade livebaits och Black Ball metoden mm. Micron M finns i England för 20 - 24 £ och ett cover kostar runt 5 £ i rätt butik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.