onsdag 11 januari 2012

Fox Bait Popper Stems and Fox Bait Poppers.

Jag kacklade med Staffan en stund på telefonen igår och vi kanske tar oss ett gäddfiske på lördag eller söndag, Staffan fyllar år i helgen och vi får anpassa oss lite efter detta och jag ska passa på att gratulera lite i förskott, annars glömmar jag bort att göra det. Stort grattis Staffan Hipp, Hipp, Hurraaaaaaaaaaaaaaaa!

Med det från hjärtat, är det väl som vanligt, jag ska fortsätta med genomgången av grejorna och se till att allt som inte är i sin ordning, blir det. Det är inte så mycket kvar att göra, men jag vill ha ordning och reda i mina grejor, så allt är klart, när fisket kan bedrivas igen. Jag vill inte stå i den sits att det fattas saker, som jag behöver.

Senast jag var i mina gäddprylar, skrev jag ner på en lapp vad som fattades och det är klart för drabbning, min stora carryall är laddad till bredden med grejor, Min Holdall är klar, men jag upptäckte att mitt nät i min 50 " håv bör bytas snarest och ett mejl gick iväg till Tacklebox och 2 nya gröna nät skickas first thing tomorrow.

Vart Staffan och jag hamnar i helgen vet jag inte, det kan bli Alsterån 9 mil från mynningen eller Mönsterås skärgård eller kanske jag får åka själv i helgen, vi får se hur det blir, vädret spelar jo också en stor roll i detta pussel. Nu ska vi gå vidare till nästa Fox recension!

Fox Bait Popper Stems är små styva röda sticks, som i princip ser ut som en spik med ett litet huvud och en spets med en hake, typ en betesnål. Man trär på en Bait Popper och sticker denna stem genom fiskbiten eller den halva betesfisken och vid hjälp av bit nylonlina fixerar man detta och applicerar sina krokar i betet.

Jag kommer att visa detta och hur du gör lite längre fram med bättre bilder och i natura, var det blir bäst och mest överskådligt. Förhoppningsvis blir detta i, eller efter helgen om det går att fiska, om inte så får jag göra bilderna här hemma.
Fox Bait Popper är runda röda neoprenkulor som finns i 15 och 30 mm, dessa kulor har stor flytkraft och det är dessa som du ska använda till Kebab - riggen och för att lyfta dina deadbaits. Beskrivning finns på hur du gör, men som sagt jag kommer till detta lite seanare och kanske en snipa eller en större gädda låter sig luras av dessa kulor och lite fiskbeten?  Fox Bait Poppers kommer i 4 - pack och de håller länge.
Dessa neoprenkulor har andra användningsområden och ett tips är att du knyter fast en kula, som dessa 30 mm XL Poppers till en 15 cm tunn wire/metalltråd eller varför inte en bit Fireline i 0,10 mm, alla dessa klarar av gäddans tänder och vad du ska göra, är att du knyter fast denna lina i den nedersta kroken på ditt 2 - krokstackel och använder ett livebait.

Kulans flytkraft vill hela tiden dra betesfisken upp mot ytan och betet vill ner till bottnen, detta skapar en massa reklam och gäddan är inte sen att upptäcka det, om du är på rätt plats. Fiska detta med ett glidande bly på 3 oz, som verkligen ligger stilla och strama upp din lina mot blyet och ha din Drop - off indikator direkt under rullen. Supereffektivt i alla vatten!
Den mindre av dessa neoprenkulor är perfekt att använda som ett pilotflöte! Ett pilotflöte fungerar genom att det är monterad på linan ovanför ditt vanliga flöte och detta hjälper dig att se vart gäddan är, och vart den är på väg, om du skulle ha missat nappet. Ett napp från en gädda tar under en sekund och man kan missa detta, visst man ser att man har napp, men man vet inte riktigt hur gäddan går och den lilla kulan visar dig detta.

Bra hjälp vid båtfiske i tuffa och blåsiga förhållanden och även från land. Dessa kulor fungerar även bra för Abborrfiske med löjor, som får simma fritt, det kallas även free roaming livebaiting och det är en suverän metod för alla typer av predatorer. Så släng inte dessa kulor bara för att de har fått stryk av gäddans tänder, de går att återanvända til flöten mm. Vill du ha mer information, så går du in på: http://www.metebolaget.se/ och tar dig en titt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.