söndag 22 januari 2012

Snön faller och vi med den....

Så låter det i texten på en av Ulf Lundells vackra sånger, det stämmer verkligen, en dag som i dag! Den snön, som vräkte ner igår kväll, kunde vi ha varit utan! Nu ligger skiten och isolerar den befintliga isen och den kyla, som kommer under nästa veckar får ringa värde. 
Tack Kung Bore för detta! Precis vad vi inte behövde, jag trodde att det skulle kunna gå att isfiska till nästa helg, nu är jag tveksam till detta.

Jag har fått ett par frågor kring vilken wire jag använder och hur man lyckas att få wiren genom en wirehylsa tre gånger. Man ville från ett annat håll, ha en bild på olika Kebab arrangemang (Fox och min egen) så det var bara att plocka fram grejorna och kameran och sätta fart. Man vill jo förklarar på bästa sätt och se till att ni är nöjda.

Flera av dessa frågor kommer från ungdomar, som snart ska ha en friluftsdag i skolan och till min stora glädje, så väljer klassen fiske. Det gläder mig ännu mer att hela sportlovet ska gå i fiskets tecken för 9 killar i samma klass. Man lämnar med andra ord helt frivilligt datorn och ger sig ut på fiske! Tänk om flera kunde göra så, bland av våra ungdomar....I have a dream!
Drennan 7 Strand 28 lb är den wire, som jag amvänder mest i mitt gäddfiske, den är stark, lagom smidig och bra färg, dock kunde den har varit lite mera okänsligt mot kinks. Jag tror det är den mest sålda av alla wirer för gäddfiske och den duger gott till mig.

Drennan Slim Crimps finns i flera storlekar eller lb - klasser, jag använder alltid 28 - 40 lb till mina wiretackel och det är på grund, av att med denna wirehylsa, så får du din 28 lb wire genom tre gånger och jag ska visa dig hur på nästa bild.
Du börjar med att trä på en wirehylsa på wiren och sen trär du på kroken. Dra ut lite mer wire, så du kan jobba obehindrad med detta. När du har kroken på wiren, så för du änden av wiren genom wirehylsan och dra ner wirehylsan mot kroköglan.

Nu tar du änden av wiren och för den tillbaka genom wiren igen, det är lite pilligt, men det går. När du är klar med detta, så justera du det hela, så du får en fin ögla vid trekroken och den andra öglan ska göras så liten som möjligt.
Så här ska det se ut, wiren är tre gånger genom wirehylsan och det håller i alla lägen, jag nyper åt 6 - 7 gånger med avbitartång och det ger ett starkt fäste för wiren som inte kan glida upp.

För er som vill använda Drennan wiren i 20 lb, för Gös och Abborre, ska använda Drennan wirehylsor i 28 lb, det är dock knepigare att få wiren genom dessa, tre gånger, men det går.
Till vänster på bilden, mitt eget sätt att göra en Kebab - rigg och till höger har du Fox med baitsaver, stem och en 15 mm Bait Popper.

Man ser en tydlig skillnad i den styvhet, som jag är emot och vill jag lyfta min Kebab - rigg eller ha något form av färg, så löser jag det med exempelvis en röd Bait Poppers från Fox, då dessa går att köpa i 4 - pack och i 2 storlekar, om jag inte minns fel.

Vad väljer du och framför allt vad väljer den kinkiga gäddan, som du har framför dig? Krokarna här är i storlek 4 och jag knyter fast kroken med en Knotless knot, som har 8 - 10 lindningar runt krokskaftet, På tacklet med Fox grejerna, är kroken fastsatt med Wirelås på samma sätt, som jag nyss beskrev för dig.

För att låsa fast mina fiskbitar på Kebab - riggen, använder jag mig av dessa plastremsor, som tillhör olika plomberingar och de kan du hitta lite varstans eller fråga efter dem.

De finns på en del brandsläckare och även på lastbilar med farliga ämnen, som måste vara plomberade under transport, så kolla om du kan hitta dessa perfekta bait stops.

Jag ser nu att snön har kommit tillbaka och det verkar som att jag får skotta snö idag, jag får se, roligare kan man jo ha på en söndag! Det är tung blötsnö, som kommer att tynga ner isen och vatten pressas upp, kanske kan detta frysa ihop till en hållbar gägga till nästa helg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.