fredag 20 januari 2012

Kebab - riggen på mitt sätt.

Jag har funderat en hel del över dessa sticks, som kommer från Fox, vad jag hänger upp mig på är styvheten i betet, de blir inte naturligt med en styv plastpinne rakt genom 2 - 4 fiskbitar och jag vet att kinkiga gäddor, kan och vill spotta ut betet, om de märker att något inte står rätt till.

Jag vet att detta låter nästan lite väl petigt, men jag har en del år i ryggsäcken och vet mycket väl hur en trög, mätt eller köldstel gädda kan reagera på ett bete, och det sker framför allt i kallt vatten. Med kallt vatten menar jag inte när isen ligger, (Kebab - riggar fungerar även under isen) men när isen håller på att bildas och vi har en vattentemperatur runt 1 - 2 grader. 
Här ser du beskrivningen på hur du ska göra enligt Fox och det kan nog fungera under vissa dagar, men inte alltid och vi ska titta på hur jag gör/gjorde, innan dessa stiff - riggs kom fram på marknaden. Jag vill innan vi går vidare, poängtera att jag på inget sätt, försöka att trampa Fox, deras Predatorkonsulenter eller deras återförsäljare på fötterna. långt därifrån, allt jag vill är att visa dig, hur jag gör och hur jag resonerar. I slutskedet är det ändå du som bestämmer, om du ska öppna plånboken eller göra som jag!
Jag gör mina Kebab - riggar med en knytbar wire, som gör möjligt att knyta en hair - öglan för ett betesstopp. Jag börjar med denna knut och trär på en 8 mm pärla och sedan ett floatstopp och därefter knuts trekroken fast med en knotless knot och i andra änden gör jag en ögla, som blir förbindelselänk till huvudlinan via ett beteslås.

Du bestämmer även själv hur stort avstånd du vill ha mellan betet och kroken eller hur stort bete du vill ha på den lilla wirebiten som sticker ut, Fox har redan bestämt detta med sina sticks och man blir lite låst i sitt fiske och kan inte variera sig, om man vill.
Jag använder en betesnål eller som här, en längre hair/stringer needle för att trä på mina fiskbitar och som stopp, har jag en liten bit från en tandpetare. Ibland använder jag en välsynlig 20 mm pop - up och ett vanligt hairstopp från karpfisket.

Pop - upp boilien ser till att betet blir en aning lättare och att det syns bra, en pop - upp med fiskdoft, hjälper också till att öka attraktionen på din Kebab.
Vi var inne på styvheten, som jag inte tycker om, man ska veta att Kebab - riggen fungerar bra rakt ut i sjön utan mäskning, det kan komma förbi en gädda, som tar den. Men 1 - 3 dagars mäskning i ett område med fiskbitar ökar dina fångster väsentligt och nu är min fråga till dig: Är dina fiskbitar, som du mäskar med styva? Nej, det är de inte och de känns naturliga för gäddorna, som ganska snart hitta denna plats, ska  ditt bete, det bete, som ska lura den stora gäddan, då vara styvt och kännas annorlunda? It´s up to you!
Kebab - riggen är väldigt effektivt och du kan blanda alla möjliga fiskbitar och har du bara tillgång till urvattnade fisk från frysdisken, så kan du torka till dem lite och marinera dina fiskbitar, en dag innan du ska ut eller som här, göra det på plats.

Lite flavours eller olja kan vända en trögt och seg dag till en dag, som du aldrig kommer att glömma, allt handlar om timming, rätt vatten, rätt betesplacering, mäskning och rätt bete och den stora är din!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.