tisdag 24 januari 2012

Regnbågspimpel till helgen kanske...

kanske kan det bli så om det fryser på ordentligt dem närmsta dagarna? Storbuken, Storslynan och jag är fiskesugna och sugen på att drilla något, som sprattlar lite i andra änden av linan. Rismåla bör hålla på en del skyddade ställen och där snön, pressade upp vatten på den isen som redan låg.

Kanske håller det bra på lördag och då kan man jo smyga ut några ismetespön under tidig söndagsmorgon och försöka att lura en av gölens stora feta gäddor, som bara livnär sig på gölens regnbågar, vi får se hur det blir!
Jag tänkte varna lite för de köpte Rödingblänken, som ganska många använder till fisket efter Regnbågen. Dessa blänken är försedda med en tafs och en krok och inget av dessa är något vidare bra och bör bytas ut, mot en bättre lina och en bättre krok, som verkligen är vass.
Dessa blänken har oftast, en så kallad Snappers och de håller inget vidare och kan gå av och jag rekommenderar dig att byta ut denna Snappers, mot ett bättre beteslås, som det på bilden. Det gör att det håller och det är lätt att byta till en tunnare eller grövre tafs.
Jag använder endast wide gape krokar och dessa ska helst vara kortskaftade och supervassa. En storlek 4 är perfekt, för en hel räka och jag knyter fast mina krokar med en Domhoff knot och trär genom linan på baksidan av kroköglan, som visat. Det ger en snabbare krokning och bättre grepp för kroken, som inte skakas loss så lätt av regnbågens hysteriska fight.
Köpta blänken fungerar bra, kostar betydligt mera än en tesked, men du måste byta tafsen och kroken. En bit räka och lite räkskal i hålet, som lockar fram regnbågen med sina kraftiga dofter, så är succén oftast given.
Denna fina hane på prick 3 kilo, togs just på badplatsen i Rismåla för några år sedan, här finns en liten stenremsa och annan hård botten, var fisken ofta befinner sig.
De försöker nog också att leka i den närliggande sand - och grusbotten, men framför allt vid inloppet i gölen, men där ska man nog inte befinna sig än, det får vänta ett tag, så det håller. Jag hoppas att vi kommer ut och det ska bli spännande och se vem av oss, som drar längsta strået på pimpelpremiären.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.