torsdag 5 januari 2012

Gäddmete i strömmande vatten.

Jag är tyvärr inte direkt sugen på att meta Gädda i strömmande vatten just nu, men det kan faktiskt bli så, att jag blir tvungen med tanke på helgens väder. Jag ska fiska Karp i morgon och så långt fram det går, enligt väderkunniga människor ska det blir frost igen och det innebär tyvärr nog att sjöarna lägger sig ingen, men man kan hoppas att detta är en grov felbedömning. Men om det blir så, så står grejorna klara för lite strömvattensfiske, inte tänker jag sitta hemma i 3 sega dagar, den saken är klar!
Jag vet att det är isfritt där jag i så fall tänker fiska efter Gädda, men jag har ingen aning om hur strömmen är, dock misstänker jag att ett fiske med spöna på två sticks blir svårt med allt regn som fyllar på dammarna uppströms. Kanske går det, man ska inte måla fan på väggen förän man är framme på lördags eller söndagsmorgonen.
Ibland släpper man på vatten och det får fisken att röra sig ur sina gömmor och det kan bli till min fördel. Man får dock ha med sig en Rod pod, som går att ställa högt och tacklen blir ett par glidande Pater - noster med lite bling, som skapar lite extra reklam runt mina deadbaits. Det har fungerat bra många gånger och man har jo inte så mycket att välja på och den slitna kliché: Hemma ger det inget träder fram!
Betena svajar förföriskt i strömman, mina flavours och oljor läcker ut och gäddan som har lämnat sitt lugna bakvatten förflyttar sig i jakten på ett lugnare ställe och den väcks av mina betens dofter. Här har en Gädda hittat Sillen på vänstra spö och snart är dansen i gång i strömmen.
Jag har varit med för och vet att det kan vara lite knepigt att komma rätt dag, var dem har sin huggperiod, men ganska ofta blir det någon form av resultat på antingen högt uppställda spön eller på ett drivande flöte som får drifta av sträcken, man har framför sig.
Vi får se hur det blir med antalet minusgrader och hur det går med mitt karpfiske i första hand, det är lite lättare med Gäddorna, som man kan locka till hugg även under svåra dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.