måndag 27 januari 2014

Vad har man att välja på nu var minusgraderna fortsätter?

Nu kom snön och täckte isarna och det gör dem än mer föräderiska och jag ber er, som är ute att se upp. Ha med er en livlina, var minst två på isen och ha med er isdubbarna, dessa saker är eran livsförsäkring, nu var man inte längre ser om isen är bra, dålig eller farlig.

Extra kläder i bilen och en fungerande mobiltelefon i flera lager mer plastpåsar, är också ett måste och tala om hemma vart ni är och även om ni byter vatten, samt när ni kommer hem och försök att hålla tiden, så ingen behöver bekymra sig för er hälsa.
Jag har jobb så det räcker och blir över, men vill ändå ut och fiska, de dagar var tid finns och jag är mer villrådig än någonsin förr, vart ska jag ta vägen?

Ska jag leta efter vatten och prova med maggots och swimfeeder efter Abborre och i vatten med is i kanten eller som kanske är stängda av is?
Precis innan isen lade sig förra året, tog min grabb denna fina Abborre på en abborrfärgat jigg, från Storm, tror jag det var?

En fisk på nästan 1600 gram och som än i dag är hans personbästa och han har fått flera över kilovikten på denna sträcka. - Nog är man sugen på att testa!
Kanske är det fortfarande öppet i denna lilla avstickare vid Målilla, den är betydligt mera strömsatt än övriga Emån och ibland samlas det en del Färnor här och det blir ett roligt fiske, men det gäller att fiska rätt och hålla sig en bit från kanten.
Just denna kom från den lilla kurvan, den tog mitt bete som var en liten kula av ostpasta, hård som sten, men det fungerade och jag fick vad jag kom efter, men jag skulle även tappa en betydligt större Färna denna dag och det var nere vid Järnforsens kraftverk, kanske en fisk på 2,5 kilo, stor var den i alla fall, det lilla jag hann att se av fisken.
Eller är det så att man ska hålla sig på hemmaplan och nöta på isarna? Det är väldigt långt mellan de större gäddorna och oftast blir det hela dagar med ena snipan efter den andra och kanske någon slips, som inte ens räcker runt halsen på mig! Det är inte speciellt roligt fiske och det blir snabbt tråkigt i längden.
Men man kan har turen på sin sida och lyckas med en större fisk, som denna, som jag fick för några år sedan på en badplats och betet var en mindre braxen. Den kanske man ska satsa på, den kanske finns kvar?

Just nu vet jag verken ut eller in, men jag vet att jag ska ut och skotta bort lappmöglet och sen dra mig till ännu en vidunderligt vecka på jobbet - Visst är livet härligt eller hur? Jag får fundera lite på vad jag ska hitta på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.