tisdag 28 januari 2014

Kan någon hjälpa mig?

Jag var på ett gäddfiske i Alsterån, inte på dem nedre förbjudna sträckorna, utan långt upp i ån, vid Sandslätts kraftverksstation och fick lite snipor denna dag. 

Jag hade ett spö stående mitt i strömmen och jag fick ett kraftigt hugg och jag missade det hela och betet var en liten levande Mört.

Lite tagen av detta, lade jag ut en Mört i samma storlek på samma plats och efter 20 minuters väntan small det till i spöet och linan drogs av rullen och jag kunde landa en totalt galen öring, men vilken typ av öring är det?
Fisken vägde 1790 gram fördelad på 59 cm och den verkar ha någon form av lekdräkt på sig, eller ser de ut så här i allmänhet?

Fisken togs i slutet av oktobermånad, men jag äger inte en bok om dessa fiskar och kan därför inte artbestämma den, annat ätt det rör sig om en Öring och att det är en hanfisk, vilket syns på kroken på underkäken.

Fisken sattes tillbaka och jag skulle senare samma vinter tappa en som var betydligt större, det var på en liten 8 cm Rapala X - rap wobblade i Ghost color, men har inte fångat flera sedan dess.

Kan någon hjälpa mig? Jag vet att det finns ett vilt bestånd av öring i åns övre delar, sen längre tillbaka i tiden och jag har hört att de fortplantar sig, men vad är det för öring?

4 kommentarer:

  1. Brunöring? Vild gissning..

    SvaraRadera
  2. Jag tycker då att det ser ut som en bäcköring. Brunöring är nog mindre troligt då svenska rekordet ligger runt 2kg (http://www.teammegafisk.se/wp-content/uploads/2009/12/IMG_2077.jpg).

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket Albin och Martin för era svar! Jag har i så fall fångats en väldigt fin fisk oavsett vilken art. Tack än en gång. / Luis

    SvaraRadera
  4. Riktigt fin öring!

    Jag skulle tippa på att det är en Insjööring som har tagit sig från någon av de två närliggande sjöarna för att leka. Insjööring, havsöring och bäcköring är genetiskt sett samma art. Bäcköringen lever hela sitt liv i det strömmande vattnet, medans Insjööring och havsöring vandrar mellan strömmande vatten och ut i sjöar och hav.



    mvh/Christofer

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.