tisdag 14 januari 2014

Lite äldre bilder.

Kylan kom fort, när den väl kom, inget överraskande, jag har väntat på den och så fort fisket började att öppna sig lite, så slog Kung Bore till och mina vatten ligger nu isbelagda och ända chansen för fiske är numera i strömmande vatten.

Så nu har jag tacklat upp mina 4 spö för diverse metoder och till helgen hoppas jag att kunna hitta någon strömsatt sträcka, var det går att trotta med flötmete, köra lite Sink and Draw eller kanske hitta ett lugnare bakvatten, var man kan bottenmeta några timmar. 

Det är det att välja på eller sitta hemma och glo rakt in i väggen och jag väljer att leta upp mig en öppning någonstans och får bort lite av abstinensbesvären.
Ännu en vacker dag går till ände och som vanligt följer en kall natt, som ökar isens tjocklek ytterligare. Det tar lite tid för gäddorna att ställa om sig efter flera minusgrader, men i strömmande vatten är dem lite lättare att få att nappa.

Det gäller dock att hitta dem rätta fiskarna, som oftast ställer sig på bästa plats och dem mindre får snällt vika undan eller så blir dem föda. Livet är hårt under ytan och störst går före i alla lägen i gäddans grymma värld.
Bete eller mäsk? Både ock, skulle jag vilja säga när det gäller fiske i kalla vatten. Man kan lyckas med en hel Sill eller hel Makrill, men oftast är det en stjärthalva eller ett huvud som fungerar bäst.

Har du möjlighet att mäska lite några dagar innan ditt fiske, så gör det, det ökar dina resultat och chansen för flera fiskar i området du mäskar, gäddan är väldigt tacksam av sig när det gäller gratis föda.

Men vid hård kyla kan oftast bara en liten fiskbit räcka till ett napp, som resultera i en landat gädda, så se upp med lyft av dina beten, som gäddan sedan släpper igen.

Minska krokstorleken och betestorleken och du landar flera gäddor under kalla dagar, knycka in dit bete ibland, det utlöser också en del napp, när dem är tröga och glöm inte att ett fiskhuvud är minst lika bra som en stjärtdel, gäddan simmar inte runt och letar fiskstjärtar.
Här en gammal bild på två Linnéagäddor och jag tror att den är från mitten av 80 - talet, var gäddfisket i sjön var riktigt bra under vissa tider av året och om jag minns rätt, så vägde dessa 8 kilo och 6,8 kilo, men jag kan ha fel, man minns inte alla fiskars vikter.

Jag har även en liten plan på att ta mig till Emån och försöka lite efter Färna, det är minst 15 år sen jag lade lite tid på dessa fiskar och jag har en del ställen, som jag gärna vill återuppleva med lite smygande och sen sätta sig med två stationära spö och fiska av flera platser med ett hav av olika beten - Ja, så får det nog bli framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.