fredag 17 januari 2014

Gamla P - bilder från forntiden.

Jonas i Bräcknehoby undrade om jag hade lite bilder från min tid som tävlingspimplare och visst har jag det, men inte många, så jag tar med de som är bäst och som har lite att säga om den gamla tiden i SG.Anguilla, AFK Borren, Tingsryd och Team 200 Lb plus.
Vi börjar med Dellerfjord på Orranässjön norr om Orrefors, en dag i slutet av januari 1985, var temperaturen låg på minus 29 grader.

Vi satt inte hemma bara för att det var lite kyligt och senare samma dag satt Dan och pimplade och Erik Sandell och Anders Karlsson skrek av skratt. - Vad fan garvar ni åt dundrade Dan?

Det visade sig att halva av hans FIG - lätt spö låg på isen och han satt med andra halvan i handen och fiskade, han hade inte känd vad som hände - Allt frös sönder!
Kamra göl utanför Nybro, ett vatten med gott om Abborrar och här tränade vi upp snabbheten. Vi är i slutet av mars 1986 och denna dag var Abborrarna i stöten och jag gav järnet och fiskade så hårt och snabbt jag kunde och på fyra timmar fångade jag 1029 Abborrar, som vägde 18,9 kilo.

Det är 257 fiskar i timmen eller 4 fiskar per minut och då ska man ha med förflyttning, borrandet, avlivning och lite annat i denna tidsberäkning också.

Många anser att detta kunde på den tiden, vara någon form för rekord, men jag vet inte och jag bryr mig inte, det gick undan på den tiden, var man var smidig och smärt.
Orranässjön igen och jag sitter på stengrundet i Ladugårdsviken och hittar jackpot med 576 Abborrar ur ett och samma hål!

Det började med vertikalpirk ( Sveckepirken i silver och guld i 3 gram) och det slutade med en mormyska och det tog stopp, när en större gädda kom och rensade området från fisk och sen nöp min lilla volfram mormyska. Jag tror detta var i slutet av februari 1987.
Lite lattjofiske hade vi också ibland, det går inte att slita jämt och då åkte vi till Skärsjön vid Eskildsryd och jagade lite större Abborrar och det gick oftast bra som synes.

Sjön är 220 hektar stor och hyste ett bra bestånd av fina Abborrar på den tiden, sjön är en klarvattenssjö och man fick leta efter fisken och en orange limmkrok med små pärlor i limmet, var och är det bästa för sjöns rovriddare.
På fyra timmar kunde man fånga åtskilliga kilo med fina Abborrar i bra storlek och hål som detta var definitivt inget ovanligt där, hur det ligger till nu vet jag inte, men kanske när isen bär att jag provar.

Det var här jag upptäckte att långa svepande rörelser med en simmande pirk som RAN - pirken retade upp Abborrarna till stenhårda hugg under tröga dagar och det använder jag fortfarande för att väcka och reta upp en stor fisk.
Här är det mormyskafiske på Långe göl vid Målerås, fisket var galet bra stundom och man behövde inte röra på sig under dem fyra timmarna man träningsfiskade.

Hur många Abborrar det fanns från början under mig, vet jag inte, men jag vet att jag hade kunna sitta kvar minst 2 timmar till med den mängden fisk, det var sanslöst roligt fiske och man lärde sig väldigt mycket.
Numera jagar jag endast stor Abborre från isen och det på grund av en grym knäskada, som jag ådrog mig på Rismåla göl februari 1992.

Jag skulle kolla läget inför AFK Borrens klubbmästerskap i pimpel och det var dubbel is och jag halkade och vred knäet, samtidigt som jag fick hela kroppsvikten över knäet!

Jag kröp i land med ett smärtande knä, en smärta jag aldrig glömmer och en dyngsur overall och fick vänta i tre timmar på tanten i snöoväder, det fanns inga telefoner på den tiden!

På Kalmar laserrätt sög man ut nästan 6 deciliter blod, broskbitar och ledbandsvätska ut mitt knä och sedan dess har jag ett litet förlamat ställe utan känsel och min karriär, om jag hade någon, var över. Jag känner fortfarande, den dag i dag av detta i knäet vid extrema ansträngningar, så se upp därute!

Många har genom årens lopp undrat över namnet Team 200 lb + ... Vi krävde att man vägde minst 200 lb för att vara med i klubben, så 90 kilo eller så var du inte medlem, snacka om tungviktare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.